Et tidligere erhvervsområde ved Engvej og Jorisvej på Amager Øst står over for en stor forandring.
Balder Danmark ejer ejendommene på Engvej 139-149 og Jorisvej 11-21C, og det svenske ejendomsselskab har nu fået en lokalplan for området endeligt vedtaget.
Projektet med navnet EngByen er udarbejdet i samarbejde med Holscher Nordberg.
Kun Konservative stemte imod vedtagelsen af lokalplanen, da sagen i går var på dagsordenen i Borgerrepræsentationen.
– Her er der endnu engang tale om, at vi laver en lokalplan med en alt for lav parkeringsnorm, lød begrundelsen fra gruppeformand for De Konservative, Morten Melchiors, på mødet.
– Hvis vi virkeligt vil skabe en by for alle københavnere, så skal vi også tage hensyn til de mange tusinder af københavnere, der har behov for en bil for at få deres hverdag til at hænge sammen, sagde gruppeformanden.
Planen giver mulighed for at udvikle området med nye boliger, et alment plejecenter og en udvidelse af den eksisterende skole. I alt kan der bygges omkring 35.500 kvadratmeter, hvoraf størstedelen bliver boliger og resten plejecenter og skole.
Cirka 21.000 kvadratmeter vil blive anvendt til lejligheder og rækkehuse, mens plejecentret får et areal på omkring 10.000 kvadratmeter. Den nuværende skole på knap 2.400 kvadratmeter kan udvides til cirka 4.530 kvadratmeter.
Mindst 25 procent af boligerne skal opføres som almene boliger, svarende til cirka 7.700 kvadratmeter. Det meste af områdets parkering samles i en parkeringskælder, og kun en mindre del placeres på terræn.
De Konservative stillede et ændringsforslag om, at der blot stilles krav om 20 procent almene boliger, men det blev nedstemt. Det samme gjorde et ændringsforslag fra partiet om at fastsætte parkeringsnormen for boliger til en parkeringsplads per 100 kvadratmeter bolig.
Tre bygninger og en mur udpeges som bevaringsværdige
Området ligger tæt på kommunegrænsen til Kastrup, mellem metrolinje M2 og Engvej. I dag består det af lave industribygninger og haller, som vidner om den tidligere erhvervsaktivitet. For at fastholde områdets karakter udpeges tre bygninger og en mur som bevaringsværdige. Andre bygninger med lavere bevaringsværdi må rives ned.
Ny bebyggelse må som udgangspunkt være op til fire etager, med enkelte bygninger på fem. De nye boliger placeres omkring grønne gårdrum, mens plejecentret får sin egen karré med opholdsplads i midten. Skolen mod Engvej bevares og kan bygges til i tre til fire etager, eventuelt med udeareal på taget.
Langs Engvej bliver der plads til både rækkehuse og etageboliger, og midt i området etableres et nyt byrum med beplantning og regnbede, der kan håndtere regnvand. Området får i alt omkring 120 bilparkeringspladser og knap 1.000 cykelpladser, hvoraf halvdelen skal være overdækkede.
Trafikalt får området fortsat adgang fra Engvej og Jorisvej, men det bliver lettere og tryggere at cykle og gå. En ny cykelsti skal forbinde området med skolens stisystem mod nord, og parkeringen langs Engvej ændres fra vinkel- til længdeparkering for at forbedre trafiksikkerheden.
Lokalplanen lægger vægt på at bevare områdets historie. Flere bygninger, herunder den gamle fabriksbygning på Jorisvej 11 med sit karakteristiske shedtag, vurderes at have høj kulturhistorisk værdi som eksempler på 1950’ernes og 1960’ernes industribyggeri. Disse bygninger og enkelte facader bliver bevaret for at give den nye bydel et tydeligt præg af områdets industrielle fortid.






















