Udbud af byggeretter til 500 boliger i Nordhavn rykker nærmere

I 2027 forventes det, at udviklingen af Svanemølleholm Øst i Nordhavn går i gang. Her skal der blandt andet bygges op mod 500 nye boliger.

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune har nikket ja til en endelig vedtagelse af en ny lokalplan for Svanemølleholm Øst på Nordhavn.

Svanemølleholm Øst bliver nabo til den vestlige del af halvøen, som allerede er udlagt til kontorer og parkeringshuse.

Med beslutningen i udvalget er udviklingen af området og salget af de kommende byggefelter rykket et stort skridt nærmere. Sagen skal dog først en tur omkring økonomiudvalget og i sidste instans borgerrepræsentationen.

– Lokalplanen skal vedtages endeligt før vi kan sætte salgsprocessen i gang. Men hvis lokalplanen vedtages endeligt i november 2025, kan det forventes, at de første byggerier påbegyndes i 2027, oplyser udviklings- og salgsdirektør Ingvar Sejr Hansen fra By & Havn, som står for udviklingen af Nordhavn.

Han oplyser, at de enkelte byggefelter som hovedregel vil blive udbudt enkeltvis, mens byggefelt 6.9a til almene boliger allerede er udbudt.

Den kommende lokalplan skal også bane vejen for grønne områder på i alt 5.000 kvadratmeter og to kanaler, der skal forbinde Skudehavnen med Kalkbrænderiløbet og Orientbassinet. Der skal desuden anlægges en husbåd i form af en hotelpram på 360 kvadratmeter ved Kalkbrænderiløbet.

Endeligt giver lokalplanen mulighed for en daginstitution på cirka 2.300 kvadratmeter, som forventes taget i brug i 2029.

Mulighed for 200 almene boliger

Området skal samlet rumme op til 37.700 kvadratmeter boligbyggeri, hvilket ifølge Ingvar Sejr Hansen svarer til 400-500 lejligheder.

Ifølge lokalplanen skal mindst 25 procent af den samlede boligmasse udgøres af almene boliger. Det svarer til cirka 100- 125 boliger, men der kommer muligvis flere.

– By & Havn har en målsætning om, at op til 40 procent af boligerne på Svanemølleholm kan være almene, hvis der bevilges grundkøbslån fra Fonden for blandede byer. Hvis det sker, vil der komme cirka 200 almene boliger afhængigt af de endelige boligstørrelser, oplyser Ingvar Sejr Hansen.

Foruden almene boliger står flere ejerboliger også højt på ønskesedlen blandt flere politikere op til kommunalvalget. Det blev der også spurgt ind til fra de fremmødte på et borgermøde tilbage i maj.

By & Havn oplyste dengang, at der ikke forelå konkrete overvejelser eller konklusioner om det. Det gør der fortsat ikke.

– Vi kan ikke på nuværende tidspunkt specificere om de boliger, der ikke er almene, bliver udbudt som ejer- eller lejeboliger, lyder det fra Ingvar Sejr Hansen.

På borgermødet i maj oplyste By & Havn dog, at der allerede i dag er forholdsvis mange ejerboliger i Nordhavn sammenlignet med for eksempel Ørestad.

Lavere bebyggelsestæthed end Århusgadekvarteret

I forbindelse med den offentlige høring af lokalplanen modtog kommunen ti høringssvar. Flere handlede om husbådens placering ved Kranparken, hvor både Østerbro Lokaludvalg og Østerbro Havnekomité ønskede, at den blev flyttet. Politikerne afviser dog ændringen, da husbåden ifølge lokalplanen skal bidrage til bylivet i et område med mange kontorbygninger.

Andre høringssvar handlede om tæthed, andelen af almene boliger og udformning af udearealer. Kommunens forvaltning fastholder, at området får en bebyggelsesprocent på cirka 110, hvilket er lavere end i Århusgadekvarteret, der har en bebyggelsesprocent på omkring 185.

– Århusgadekvarteret er tættere bebygget for at optimere arealanvendelsen i det centrale Nordhavn. Bebyggelsestætheden i Århusgadekvarteret er udformet for at understøtte handelsaktiviteter, idet butikker og spisesteder fungerer som handelscentre i området, lyder det fra Ingvar Sejr Hansen.

– På Svanemølleholm er bebyggelsesprocenten lavere end i Århusgadekvarteret, da planen for området inkluderer mere åbne arealer, bredere gader – herunder Sundkrogsgade – og større afstand mellem bygninger. Der er desuden lagt vægt på grønne områder som Kranparken og udsigtsforhold mod havnen.

Bebyggelsen i Svanemølleholm Øst bliver desuden ikke opført med lukkede karréer, som det kendes fra brokvarterne, men omkring delvist åbne gårdrum.

– Lokalplanen prioriterer grønne gader og gårdrum, promenader og det grønne loop. Målet er at skabe adgang til Skudehavnen og de aktive stueetager, der vender ud mod byrum og kanaler, lyder begrundelsen fra Ingvar Sejr Hansen.

Han påpeger, at bebyggelsen trapper ned mod vandet mod øst, hvor der i dag ses større industrielle bygninger mod vest – herunder Svanemølleværket – og et roligere og mere intimt miljø mod øst, hvor den gamle Skudehavn var beliggende.

– Vi ønsker derfor, at bebyggelsen på Svanemølleholm Øst skal åbne sig op og nedtrappe mod øst for at skabe forbindelse til det mere rolige miljø langs Skudehavnen.

CO2-udledningen skal nedbringes med 50 procent

By & Havn kunne glæde sig over, at Århusgadekvarteret blev nomineret til Byplanprisen 2025, men nomineringen blev samtidig mødt af kritik i Byrummonitor.

I et svar på kritikken i samme medie påpegede By & Havn, at både boligmarkedet og klimadagsordenen har ændret sig markant siden udviklingen af Nordhavn blev sat i gang i 2008.

Det vil også komme til udtryk i forbindelse med udviklingen af Svanemølleholm Øst, hvor By & Havn forventer en samlet reduktion i CO2-udledningen på 50 procent.

– Vi sikrer en bæredygtig byudvikling gennem salgsaftaler, der stiller krav om, at nybyggeri opnår minimum DGNB Guld-certificering, mens vi sigter efter DGNB-platin for byområdet. Denne certificering dækker både miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter, påpeger Ingvar Sejr Hansen.

– Derudover er der krav om tilslutning til fjernvarmenettet og der arbejdes aktivt med at fremme energieffektive løsninger og implementere mere klimavenlige principper i hele byudviklingsprocessen. Som en del af kravene til nye byggerier indføres desuden frivillig lavemissionsklasse.

Ny bro over kommende kanal

Området ligger mindre end 600 meter fra Orientkaj Metrostation, og metroen vil fremover køre på højbane gennem kvarteret. Desuden skal der bygges en ny bro.

I forbindelse med den kommende udvikling indgår Københavns Kommune nemlig en udbygningsaftale med By & Havn.

Aftalen betyder, at byudviklingsselskabet skal anlægge en ny bro over en kommende kanal ved Sundkrogsgade. Kommunen afsætter 490.000 kroner årligt til drift, vedligehold og vintertjeneste af broen og de omkringliggende arealer.

Den politiske behandling i Teknik- og Miljøudvalget bød på to ændringsforslag fra Venstre og Det Konservative Folkeparti om henholdsvis parkeringsnormen og andelen af almene boliger. Ingen af de to ændringsforslag blev vedtaget.

Startredegørelsen for projektet fik By & Havn tilbage i 2022 udarbejdet i samarbejde med Cobe, Sleth og RAW Mobility.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling