FC Midtjylland er i fuld gang med at udvide MCH Arena i Herning. Udvidelsen af klubbens stadion består af en ny bygning i to etager bag og ovenpå Faxe Kondi-tribunen. Den nederste er en VIP-lounge med plads til 432 gæster, mens 11 skybokse med plads til i alt 288 gæster udgør den øverste etage.
Der er tale om den største tilbygning, siden MCH Arena blev bygget i 2004. Det hele skal efter planen stå klar i 2023, men oprindeligt havde FC Midtjylland en anden plan for udvidelsen liggende i skuffen. Det fortæller kommerciel direktør i FC Midtjylland, Jacob Jørgensen til Mediano Marketing.
Oprindeligt skulle der bygges oven på den eksisterende hovedtribune, men de planer blev skrinlagt for knap to år siden, da man fandt ud af, at udsynet over banen ville være alt for dårlig. Man ville ikke kunne se de første 14 meter af banen.
– Heldigvis fik vi snakket med forskellige byggerådgivere, og det viste sig, at det ville kunne lade sig gøre at bygge det, vi ønskede, ovre på den anden side, siger Jacob Jørgensen til Mediano Marketing.
Udvidelsen står Nordstern for i totalentreprise. Med Afry som ingeniør har Sweco Danmark sat stregerne til udvidelsen, som i alt omfatter 3.300 kvadrameter fordelt på tre etager. På den øverste etage på i alt 1.350 kvadratmeter etableres skybokse med plads til i 285 tilskuere og sponsorer.
De 11 skybokse bliver hver især mellem 60 og 130 kvadratmeter store, og de enkelte bokse får plads til mellem 20 og 50 gæster med tilhørende balkon og udendørs siddepladser.
Aktuelt har FC Midtjylland 1.300 vip-pladser på stadion, men til klubbens kampe er der gennemsnitligt 1.600 vip-gæster. Aktuelt lejer FC Midtjylland sig derfor ind i lokaler i Jyske Bank Boxen for at få plads til alle vip-gæster til kampene. Erhvervsgæsterne spiser i de lokaler og bevæger sig efterfølgende over på MHC Arena.
Med udbygningen af vip-faciliteterne får FC Midtjylland plads til 2.000 vip-gæster, som alle kan være på stadion. Udbygningen giver klubben en forventet merindtægt på omkring 20 millioner kroner årligt, fortæller Jacob Jørgensen til Mediano Marketing.
Han oplyser videre, at de fleste af de kommende 11 skybokse allerede er solgt.
– Den ene laver vi til FC Midtjylland, og så laver vi to, som vi lejer ud ad hoc fra kamp til kamp, fordi der simpelthen er en stor efterspørgsel fra lidt mindre virksomheder, der ikke har råd til at eje en skyboks permanent.
Dermed er der otte bokse tilbage, og af disse er seks reserveret, oplyser Jacob Jørgensen til Mediano.
I forvejen har FC Midtjylland tre skybokse, der lejes ud ad hoc fra kamp til kamp. Og de er efterspurgte.
– Der er en venteliste på over otte måneder for at leje sådan en boks, selvom vi har tre af dem, fortæller Jacob Jørgensen til Mediano Marketing.
Boksene lejes typisk af virksomheder, der vil pleje sine medarbejdere eller forretningsforbindelser i form af nuværende eller potentielt, kommende kunder.
Drømmer en højere kapacitet med gradvis udbygning af stadion
FC Midtjylland lancerede i juni 2021 klubbens “Vision 2025”. Visionen indeholder blandt andet en målsætning om, at der skal være 10.000 tilskuere til hver hjemmekamp på MCH Arena. Med den aktuelle udvidelse forøges kapaciteten på MCH Arena fra 11.432 til 12.152 tilskuere.
Med udvidelsesprojektet bliver en del af sponsorerne flyttet fra hovedtribunen og over på den modsatte tribune, så der også bliver frigjort pladser på hovedtribunen til almindelige fans. Den udvidede kapacitet bliver nogenlunde ligeligt fordelt mellem pladser til nye sponsorer og pladser til “almindelige fans”, fortæller Preben Rokkjær, marketing- og supportdirektør i FC Midtjylland, til Mediano Marketing.
Han lægger dog ikke skjul på, at han drømmer om et endnu større stadion, om end det skal udbygges gradvist.
– Jeg kunne rigtigt godt tænke mig et stadion, hvor der var plads til 16.000 tilskuere, siger Preben Rokkjær til Mediano Marketing og påpeger, at med en kapacitet på 16.000 tilskuere ville klubben kunne forøge sit tilskuergennemsnit og samtidig sikre, at stadion er tilstrækkeligt fyldt op til de mindre attraktive kampe, så den intense stemning på stadion bevares.
I sæsonen 2021/22 havde FC Midtjylland gennemsnitligt 8.950 tilskuere til sine hjemmekampe. I denne sæson, hvor resultaterne har været knap så gode, har klubben indtil videre et tilskuergennemsnit på hjemmebane på 8.720 tilskuere. De mest spændende kampe i slutningen af sæsonen, hvor vejret typisk er bedst, mangler dog endnu at blive spillet, så det samlede tilskuergennemsnit for sæsonen kan nå at stige.
FC Midtjylland har med afstand den højeste belægningsprocent af alle Superliga-klubber, og der er ofte “teknisk udsolgt” til klubbens hjemmekampe. Klubben bruger derfor en række forskellige tiltag for at sikre, at flest muligt får plads på stadion til kampene i Herning.
I udebaneafsnittet kan der være 1.085 tilskuere, men her har klubben eksempelvis fået lavet et mobilt net, så nogle af pladserne kan sælges til klubbens egne tilskuere, når de møder hold, der ikke har så mange udebanetilskuere med.
Desuden har klubben taget ved lære af flybranchen, som overbooker flyrejser for at sikre, at der ikke er for mange tomme sæder. Preben Rokkjær understreger dog over for Mediano Marketing, at man gør det med stor forsigtighed, så man ikke risikerer at skulle afvise folk med billetter ved indgangen.
Stadionudvidelsen sker som en del af Vision 2025, som FC Midtjylland præsenterede i juni 2021 med blandt andet en målsætning om at hæve den årlige kommercielle omsætning til 100 millioner kroner. Investeringen er mulig gennem den kapital, som Anders Holch Povlsen gennem selskabet Heartland i samme forbindelse skød ind i FC Midtjylland som en kapitaludvidelse.
Som en del af projektet får hele området bag Faxe Kondi-tribunen også et løft. Herning Kommune asfalterer parkeringsområdet, ligesom der etableres en ny forplads foran indgangen til de nye faciliteter.
Endeligt etableres en ny fanzone, hvor FC Midtjyllands 146 samarbejdsklubber får deres egen bane og klubhus. Den nye fanzone skal “sætte nye standarder for fanoplevelser til fodboldkampe i Danmark”, som det lyder i FC Midtjyllands egen beskrivelse.