Vejdirektoratet: Nu åbner 22 nye ladeparker langs motorvejene

Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere fordelt på 22 nye ladestationer langs motorvejene i Danmark.

Kort over de nye ladeparker der åbner 1. januar 2026. Grafik: Vejdirektoratet.
Kort over de nye ladeparker der åbner 1. januar 2026. Grafik: Vejdirektoratet.

Elbilister kan fra årsskiftet se frem til markant nemmere opladning på de lange ture gennem Danmark.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Direktoratet åbner den 1. januar 2026 i alt 22 nye ladestationer med i alt 288 lynladere på rastepladser langs motorvejene.

– Vi har et veludbygget ladenetværk i Danmark, og med åbningen af de 22 nye ladeparker ved motorvejsrastepladser sikrer vi kapaciteten og en endnu bredere dækning for elbilisterne, udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).

Hver ladestander har en effekt på op til 400 kilowatt, og opladningen foregår under overdækning, hvor tagene er udstyret med solceller.

På flere af rastepladserne vil tankstationerne skifte navn. Vejdirektoratet har nemlig indgået nye kontrakter på 18 rastepladser fra januar 2026, hvor de har stillet krav om blandt andet et bredere sortiment af mad og drikke, gratis toiletter samt høje krav til rengøring.

Udbygningen er en del af Infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat 500 millioner kroner til ladeinfrastruktur. Med udgangen af 2026 vil der være omkring 450 offentlige ladepladser langs motorveje og øvrige statsveje.

AnnonceTilmeld Nyhedsbrev