Efterhånden som byernes tomme grunde forsvinder, flytter byudviklingen ud til tidligere industriområder og arealer langs store veje og jernbaner.
Her opstår nye kvarterer, men også udfordringer med støj, lyder det i en pressemeddelelse fra Velfac.
Ifølge Ari Højgaard, projektchef hos Sweco Architects, handler moderne byudvikling i høj grad om at gøre de tidligere industriområder attraktive for beboelse – uden at overskride støjgrænserne.
– Udfordringen er støjen. Industrien forsvinder ikke nødvendigvis, men vi skal stadig overholde gældende støjgrænser fra dag ét, udtaler Ari Højgaard.
Et par gode eksempler er ifølge Velfac boligprojekterne Banehaverne og Smedekær, der er opført af AG Gruppen. De ligger tæt på henholdsvis jernbanen i Glostrup og en trafikeret vej i Albertslund. Begge byggerier er stort set fuldt udlejet, hvilket viser en stor interesse for boliger i bynære, men støjfyldte områder.
For at skabe rolige omgivelser har arkitekterne arbejdet med gårdrum, der er beskyttet mod støj, og bygninger i L- og hesteskoform, som afskærmer mod trafik. Høje altanværn i lydglas sørger for, at beboerne stadig får masser af dagslys uden at blive generet af støj.
Vinduesproducenten Velfac har leveret støjreducerende løsninger til begge projekter. Ifølge Jakob Petersen, Key Account Manager hos Velfac, handler støjdæmpning ikke kun om lydstyrke, men også om, hvor støjen kommer fra.
– Hvis støjen primært generer i rum, der vender mod en vej eller jernbane, kan det give god mening at installere særligt lydreducerende vinduer netop dér, forklarer Jakob Petersen.
Hos AG Gruppen understreger projektdirektør Peter Idorn, at samarbejdet mellem bygherre, arkitekt og leverandør har været afgørende for at få det hele til at gå op – både i forhold til udtryk, funktion og tidsplan.
– Vi stod over for en opgave, hvor mange vinduer skulle leveres på kort tid, samtidig med at vi skulle imødekomme forskellige krav til bygningernes udtryk og farver. I den proces har vi oplevet en meget konstruktiv dialog med Velfac, som har været lydhøre over for vores behov undervejs, fortæller han.























