Man lejer en bolig for minimum en måned, men typisk for en længere periode, og København er den første by i Norden, hvor Blueground nu etablerer sig. Hovedstaden
skal spille en afgørende rolle i Bluegrounds vækstplaner fremover. Det skriver proptech-virksomheden i en pressemeddelelse.
Virksomheden, der er er stiftet i Grækenland af administrerende direktør Alex Chatzieleftheriou i 2013, har haft enorm succes med udlejning af fuldt møblerede lejligheder af høj kvalitet i en måned, et år eller længere. Blueground findes i 30 byer rundt om i verden, herunder i New York, Los Angeles, San Francisco, Washington, London, Paris, Dubai og Singapore, og virksomheden har tidligere rejst 1,25 milliarder kroner til at understøtte sin ambitiøse vækststrategi.
Blueground planlægger således at udbygge sin ledende markedsposition ved at øge de nuværende 12.000 lejligheder til 40.000 i 50 byer inden for de næste to år. Som en del af den strategi kommer København til at spille en afgørende rolle.
– København lever fuldt ud op til sit navn som ”wonderful”. Det er en attraktiv hovedstad for mange expats, som tiltrækkes af den danske livsstil og balancen mellem arbejde og fritid. Kvaliteten af boligmassen i København er generelt høj, og det er et perfekt match i forhold til vores profil. Vores portefølje af Københavner-lejligheder består af nyrenoverede eller nyopførte lejligheder, og netop det er attraktivt for vores kunder, siger Rikke Dræbye Gantzhorn, administrerende direktør i Blueground Denmark.
Blueground henvender sig både til virksomheder med behov for lejligheder til deres medarbejdere samt private, som har brug for en fuldt møbleret og serviceret lejlighed inden for en fleksibel tidsramme. Alle lejligheder er tilgængelige i Bluegrounds Guest App, og lejerne kan se alle lejemål virtuelt på nettet, før de underskriver en kontrakt. App’en giver ligeledes adgang til support 24 timer i døgnet alle ugens syv dage. Blueground står for al kommunikation og administration, hvilket især er attraktivt for udlejerne, som samtidig får adgang til et netværk af lejere, som Blueground allerede har blåstemplet.
– Det kan være udfordrende for både lejere og private udlejere at navigere i markedet. Blueground står for hele processen. Vi lejer selv lejlighederne af udlejerne, hvorefter vi møblerer dem med kvalitetsmøbler og produkter, så det er nemt for lejerne at flytte direkte ind og starte med at nyde byen. Vi kalder det “show up, start living”, fortæller Rikke Dræbye Gantzhorn.
Blueground har allerede opbygget en base af 80 lejligheder i København, og forventningerne til det danske marked er store.
– Vi har fået en meget positiv start i København, både når det gælder de forskellige udlejere og indgåelse af kontrakt med lejerne. Vi har allerede aftaler med virksomheder inden for finans, medico og produktionsindustrien, og der er generelt stor interesse for vores koncept. Jeg forventer derfor, at antallet af lejligheder og lejere kommer til at vokse i de kommende måneder, siger Rikke Dræbye Gantzhorn.
Blueground er den tungest fundede græske startup nogensinde. I 2022 alene indtog Blueground 10 nye markeder i form af Barcelona, Basel, Berlin, Zürich, Lissabon, Madrid, Miami, Singapore, Hong Kong og altså nu også København. Virksomheden omsatte for næsten 2,1 milliarder kroner i 2022 og forventer at fordoble dette tal i 2023.