Bolia kommer ud af regnskabsåret 2021/22 med en rekordhøj omsætning på 1,3 milliard kroner mod 1,176 milliard kroner året før. Salgsvæksten lyder i 2021/22 på 12 procent i forhold til året før, oplyser designkæden i en pressemeddelelse.
– En vigtig hjørnesten i vores bæredygtighedsstrategi er at udvikle designs, som kan holde og nydes i generationer. Det har vi gjort ved at nedsætte vores produktrotation og rette vores kreative fokus mod et mere tidløst formsprog, samt ved at benytte certificerede kvalitetsmaterialer og bæredygtige løsninger i hele designprocessen, udtaler siger administrerende direktør i Bolia, Lars Lyse Hansen, i meddelelsen.
Ifølge designkæden har strategien med fokus på bæredygtighed vist sig populær blandt kunderne, og derfor har Bolia sat endnu mere fart på væksten.
Bolia sælger sin kollektion igennem egne koncept- og online-butikker på 30 europæiske markeder. Gennem det seneste år er ekspansionen af egne konceptbutikker fordoblet med fokus på især Tyskland, Holland, Frankrig.
– Det seneste år har vi væsentligt styrket vores position i Tyskland, som nu har udviklet sig til vores største marked på kæden. Det franske marked har ligeledes været i rivende udvikling siden vi åbnede vores første konceptbutik i Paris for to år siden. Vi har derfor åbnet nye butikker i Nice, Marseille, Reims, Cannes, Lille, Paris og Lyon – og har mange flere planlagt. I løbet af det seneste regnskabsår slog vi også dørene op for vores første butik i Luxembourg, og den største Bolia butik i kæden. Den er ligeledes blevet varmt modtaget og har vist flotte resultater, udtaler Lars Lyse Hansen.
Bolia sælger også deres kollektion igennem designforhandlere i mere end 50 lande verden over til både det private og det professionelle marked. Den del af virksomheden har haft salgsvækst på 28 procent i forhold til året før.
– Vores B2B salg har, igen i år, haft en virkelig stærk salgsfremgang. Denne er skabt igennem et styrket agent- og forhandlernetværk og salg af vores nye Professional Collection i samarbejde med Steelcase, siger Lars Lyse Hansen.
Året har dog ikke været uden udfordringer, og derfor faldt designkædens resultat før finansielle poster i 2021/22 til et overskud på 50 millioner kroner med 96 millioner kroner året før. De skyldes ifølge Lars Lyse Hansen blandt andet de stigende materiale- og indkøbspriser.
– Vi har, som mange andre, også oplevet udfordringer med kraftigt stigende materialepriser og leveringsudfordringer i det forgange år. Idet vi producerer alle møbeldesigns i Europa og kun benytter FSC-certificeret træ og topkvalitetsmaterialer, har prisstigningerne været så høje, at vi har valgt ikke at give dem fuldt ud videre på salgsprisen til vores kunder, udtaler han.
– I det indeværende regnskabsår er der som bekendt nye markedsudfordringer der påvirker forbrugertilliden negativt i en periode fremover, men vi fortsætter vores høje ekspansionstakt med nye konceptbutikker i de største byer Europa og glæder os til at åbne vores første spanske butik i smukke Barcelona og til at åbne vores første butikker i Singapore og Australien i samarbejde med Design Collection Denmark, afslutter Lars Lyse Hansen.
Bolia.com har aktuelt 84 designbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Schweiz, Østrig, Luxembourg og Frankrig samt online-butikker i yderligere 30 lande i Europa. Derudover samarbejder Bolia med over 600 forhandlere i mere end 50 lande verden over. Bolia.com har været en del af Lars Larsen Group siden 2001.