AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Vejdirektoratet og Statens kommissarius i gang med at forberede byggeriet og
ekspropriere ejendomme for at gøre plads til Den Tredje Limfjordsforbindelse.

Men der kan også være juridiske forhindringer, der skal ryddes af vejen.

I en pressemeddelelse oplyser Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, at man nu har anlagt en retssag, som skal få domstolene til at tage stilling til, om loven om anlæggelse af motorvejen Den Tredje Limfjordsforbindelse i den valgte linjeføring over Egholm er lovlig.

Borgerbevægelsen blev stiftet i 2011 i anledning af den første høring, som Vejdirektoratet
iværksatte vedrørende de på daværende tre mulige linjeføringer for Den Tredje
Limfjordsforbindelse.

Gennem alle årene har foreningen været imod de vestlige linjeføringer, herunder linjeføringen over Egholm, men ikke mod eksempelvis udbygningen af E45 ved den eksisterende tunnel.

Foreningen har ifølge eget udsagn bidraget til flere uofficielle Danmarksrekorder i høringssvar for at opnå en anden og mere skånsom linjeføring.

Desuden har foreningen har i sine høringssvar vedvarende påpeget påståede fejl og mangler både i forhold til processen og miljøvurderingerne.

Kritikken har angået støjberegninger, oversete asbestdeponier, krænkelse af EU’s beskyttelse af Natura 2000-området, der omfatter dele af Egholm og vandet omkring, linjeføringens Bilag IV-arter, risici for de drikkevandsområder, der forsyner cirka en tredjedel af Aalborg bys borgere, samt fravalget af andre skånsomme alternativer.

Det har dog ikke ført til ændringer i planerne for etableringen af Den Tredje Limfjordsforbindelse.

– Det har været som at slå i en dyne at prøve at påvirke den politiske beslutning, selvom vi synes, vi har mange gode og saglige argumenter. Når politikerne absolut vil gennemtrumfe en så voldsom beslutning – og af de fleste en uønsket beslutning – er det mindste, vi kan kræve, at lovgivningen er overholdt. Det tror vi ikke, den er. Derfor går vi til domstolene, udtaler foreningens formand Else Marie Tolbøll.

I stævningen fastholder foreningen sin årelange kritik, og anfører som modsvar, at mængden af rapporter kun vidner om, hvor vanskeligt det har været at opfylde kravene i EU’s miljøbeskyttelsesdirektiver netop for motorvejen i Egholmlinjen – og at EU’s regler om beskyttelse også gælder Transportministerens anlægslove.

– Det er eksempelvis først i 2022, altså meget sent i processen og først efter, at Miljøstyrelsen også rejser samme kritik som foreningen, at det anerkendes, at der skal laves en såkaldt habitatkonsekvensvurdering i forhold til Natura 2000-området på Egholm. Det er dertil først i 2023, at det anerkendes at fravigelsesproceduren for Bilag IV-arten “odder” skal anvendes, udtaler Louise Faber, der er foreningens advokat.

Foreningen fastholder fortsat, at EU-reglernes minimumskrav ikke er opfyldt. Hverken i forhold til afviklingen af processen eller i forhold til miljøvurderingerne og pligten til at beskytte miljøet. Heller ikke i forhold til den nyeste vurdering vedrørende “odder”, idet det ikke er undersøgt, om der er andre brugbare alternativer, der ikke påvirker odderens levested. Og det er netop det, retssagen kommer til at handle om.

I den 128 sider lange stævning påpeges ifølge borgerbevægelsen en lang række fejl. Fejlene spænder fra for korte høringsfrister i ferieperioder, over helt manglende høring af berørte myndigheder og andre stater. Desuden fremhæves det, som borgerbevægelsen kalder transportministerens “utidige indblanding” i den proces, der for at sikre, at miljøvurderingerne er fuldstændige i henhold til loven, ikke blot skal påbegyndes, men også afsluttes af Vejdirektoratet.

Borgerbevægelsen påpeger blandt andet, at transportministeren fremsatte lovforslaget til vedtagelse, inden Vejdirektoratet havde afsluttet sin proces.

Konsekvensen heraf bliver, at de sidste ændringer af projektet, som Miljøstyrelsen påpeger er nødvendige, ikke fremgår af lovens bemærkninger, således som det kræves, lyder det fra borgerbevægelsen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling