Den tredje Limfjordsforbindelse rykker endnu et lille skridt nærmere. Med valget af Cowi som bygherrerådgiver kan projektet nu gå ind i næste fase.
Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
– Vi glæder os til at komme i gang med næste fase på projektet, og til samarbejdet med Cowi om at få projekteret fjordkrydsningen og en dalbro. Der vil her være fokus på designoptimeringer og dermed på CO2 reduktion, udtaler Per Seidelin, projektchef i Vejdirektoratet.
Læs også: Forundersøgelser til anlæg af tredje Limfjordsforbindelse går i gang i marken
Projektet indgår i Infrastrukturplan 2035 fra 2021 og omfatter en 20 kilometer lang motorvej vest om Aalborg via øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjorden i en nedsænket tunnel, over Nørredyb på lavbro og over Østerådal på en dalbro.
Ifølge Sidsel Stabell Hoppe, senior vice president i Cowi, vil rådgivningsvirksomheden bidrage med fremtidssikrede, tilpasningsdygtige løsninger, der tager højde for klimaændringer og fremmer biodiversitet – både på land og under vand.
– Det er en vigtig opgave at gøre selve byggeriet af den tredje Limfjordsforbindelse så skånsom overfor naturen, miljøet og naboerne som muligt, og vi er glade for at være stærkt forankret i Nordjylland, så vi kan gøre brug et stærkt lokalkendskab i arbejdet, udtaler hun.
Undervejs krydser den tredje Limfjordsforbindelse øen Egholm, som rummer beskyttet natur.
Læs også: Den tredje Limfjordsforbindelse er vedtaget
Der vil blandt andet blive etableret erstatningsnatur et til to år inden byggeriet begynder, så truede arter kan nå at falde til på de nye levesteder. Desuden anlægges faunapassager, så dyr kan krydse Limfjordsforbindelsen på en sikker måde, ligesom der er krav om en række afhjælpende foranstaltninger under byggeriet for at beskytte flora og fauna.
Vejdirektoratets nylige undersøgelser af jordbunds- og grundvandsforhold indgår desuden i projekteringen.
Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2027 og forventes afsluttet i 2034.