AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Alm. Brand Group indgår nyt strategisk samarbejde med byggecenterkæden Bygma. Fælles ambition om at inspirere til fremtidens byggeri og skubbe til den grønne omstilling har været afgørende for begge parter.

Det skriver Danmarks næststørste forsikringskoncern i en pressemeddelelse.

Fra den 1. november vil Alm. Brand Group henvise alle håndværkere i deres netværk til Bygma, når skader på kunders boliger og bygninger skal udbedres.

Hidtil har håndværkerne selv stået for at købe byggematerialer, men med en ny leverandøraftale vil Alm. Brand Group nu stille krav om, at netværket bruger Bygma til indkøb.

Læs også: Bygma køber polsk distributør af byggematerialer

Ifølge forsikringskoncernen skal det sikre bedre priser på skadesreparationer og samtidig fremme en mere bæredygtig brug af materialer.

– Vi er meget tilfredse med aftalen med Bygma. Det er en central del af Alm. Brand Groups strategi at tage ansvar for mere end os selv og konstant arbejde for en mere bæredygtig fremtid. Ultimativt ved at forebygge skader før de overhovedet opstår, men samtidig sikre den mest bæredygtige udbedring af skaderne, når de opstår, udtaler Lis Katz Krefeld, skadedirektør i Alm. Brand Group.

Bygma er den største danskejede leverandør af byggematerialer og er med 62 byggecentre i Danmark bredt til stede landet over.

– Vores kunder efterspørger i stadig stigende grad mere bæredygtige løsninger, og her har Bygma en stærk profil, som vores kunder kommer til at nyde godt af. Samtidig er kravene til indrapportering på ESG skærpet, hvilket Bygma virkelig har forstået, så det bliver markant nemmere for os at rapportere på den del, udtaler Lis Katz Krefeld.

Usikkerhed om produkterne

Hos Bygma oplever man, at der blandt de almindelige forbrugere og håndværkere er usikkerhed om, hvilke produkter der er mindre miljøbelastende. Derfor har byggekæden dedikerede bæredygtighedsambassadører til stede i hver eneste filial, der kan rådgive kunderne, inden byggeriet sættes i gang.

Derudover har Bygma udviklet mærkatet ”Det grønne valg”, der let giver et overblik over, hvilke produkter der er indeklima- eller miljøcertificeret og kan indgå i et certificeret byggeri. Det gør det nemt for kunderne at træffe et mere bevidst materialevalg.

– Vi ser et rigtig godt match med Alm. Brand Group, som er en af de største forsikringskoncerner i Danmark med 700.000 private- og erhvervskunder. Vi deler samtidig en fælles ambition om at inspirere til fremtidens byggeri og skubbe til den grønne omstilling, udtaler Klaus Hadsbjerg, administrerende direktør hos Bygma.

Læs også: Bygma henter ny bæredygtighedskonsulent fra ingeniørfirma

Aftalen træder i kraft 1. november 2024 og vil være fuldt udrullet til alle håndværkere inden udgangen af 2024. På sigt er ambitionen desuden at udvikle samarbejdet yderligere, så man sammen kan skabe endnu mere værdi for deres fælles kunder.

Alm. Brand Group, som inkluderer Codan, Alm. Brand, Privatsikring og Erhvervssikring, assisterer årligt mere end 60.000 private og erhvervskunder med reparationer efter skader på deres ejendomme.

Forsikringskoncernen samarbejder med et bredt netværk af håndværkere, der rykker ud til kunderne, når skader opstår.