Arbejdet med at bygge de store brodragere til den nye Storstrømsbro skrider godt frem, og nu er den første af i alt 44 brodragere støbt færdig. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Brodrageren er det element, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen.
– Det er noget af en milepæl for projektet, at vi nu har fået første præfabrikerede brodragerelement gjort færdigt. Elementet har været noget tid undervejs, fordi det er den første af slagsen, så det er lidt af en lakmusprøve, vi nu har overstået. Mandskabet har fået rigtig god erfaring med de forskellige processer, så nu kan de mere regelmæssigt gøre nye brodragerelementer færdige, udtaler projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, i meddelelsen.
Brodragerelementet står lige nu ved hallen udenfor, hvor der venter et arbejde med blandt andet at spænde de mange armeringskabler op. Når det er sket, bliver elementet stillet på en oplagsplads på byggepladsen og venter på udsejlingen til Storstrømmen, hvor det vil blive placeret på sin plads i den nye bro.
Produktionshallen har tre arbejdsstationer. Ved den første bliver der installeret stålarmering til brodragerens bundplade og sider, ved den anden bliver siderne og bundpladen støbt med beton, og ved den sidste station armeres og støbes brodækket. Mandskabet i hallen arbejder for tiden på alle tre stationer, så der er allerede tre nye brodragere på vej. Når de første bropiller er bygget op og gjort klar, bliver brodrageren sejlet ud og hejst op på pillerne.
44 af broens brodragere bliver bygget i hallen på Masnedø, mens de to nordligste og to sydligste brodragere bliver opført og støbt direkte på stedet.
Fakta om brodragerne på Storstrømsbroen
Brodrageren er det element, som forbinder bropillerne og bærer vej- og banedel.
Antal: 48 (44 bygges i hallen og 4 bygges på landdæmninger på begge sider af Storstrømmen).
Bredde: 24 meter.
Længde: 73 meter.