To kvartaler i træk er antallet af udbudte kvadratmeter til butikker, spisesteder og takeaway i Odense Kommune faldet.
Udbuddet befinder sig i øjeblikket på det laveste niveau i et år, viser data fra Ejendomstorvet.dk.
Det skriver portalen for erhvervslokaler i en pressemeddelelse.
– Gennem 2023 kunne vi registrere, at Odense fik et større og større udbud af ledige butikskvadratmeter. Det toppede i begyndelsen af i år, men så vendte udviklingen: På to kvartaler er udbuddet faldet fra næsten 46.000 kvadratmeter til 40.500 kvadratmeter. Som andel af de samlede butikslokaler svarer det til et dyk fra 5,4 procent til 4,8 procent. På landsplan har udbuddet af butikslokaler ellers stort set været uændret i samme tidsrum, udtaler Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.
Ejendomstorvet.dk bliver drevet på foreningsbasis af landets ejendomsmæglere og uden krav om overskud – ligesom portalen Boligsiden.dk. I øjeblikket omfatter udbuddet på Ejendomstorvet.dk 11.000 erhvervslejemål og ejendomme over hele landet, heraf lidt over 2.200 lokaler til butik, café, spisested eller takeaway. 165 af dem ligger i Odense, mens resten af Fyn har et samlet udbud på 54 lokaler.
To lokale erhvervsejendomsmæglere peger på, at den prisbelønnede omlægning af Thomas B. Thriges Gade i 2021 og den tilknyttede byudvikling gav store forskydninger i butiksmønstret i landets tredjestørste by: Vestergade blev mere populær, mens ”til leje”-skiltene skød op i Kongensgade. Men nu er mange skiltene væk igen.
– Kongensgade blev svækket, og lejeniveauerne er 25-40 procent lavere end for tre-fire år siden. Kæderne er søgt mod Vestergade, men nye lejere er kommet til – for eksempel nye “upcoming brands” med lokale iværksættere. De havde før lokaler længere ude, men har benyttet de lavere lejeniveauer til at rykke ind i centrum og måske få større og bedre lokaler. På lidt længere sigt kan tomgangen falde yderligere i takt med det forventede boligbyggeri i centrum og øget turisme, siger erhvervsmægler Martin Fuhlendorff hos Colliers International.
– I 2023 havde vi faktisk flere udlejninger af butikslokaler end nogensinde før, men der var også mange lukninger. Det er blevet lejers marked, og udlejerne har ikke bare justeret på selve lejen, men også på uopsigeligheden af lejekontrakterne, så nye iværksættere ikke bliver bundet så længe, som vi så for 10 år siden. Desuden kan handelslivet blive styrket af byfortætning i centrum med stigende indbyggertal frem mod 2030, siger Morten Rasmussen, partner i Nordicals Odense.
Ligesom på landsplan nyder butikker og spisesteder i Odense godt af en tårnhøj beskæftigelse og af, at nethandlen tilsyneladende har toppet. Desuden lader de tomme Aldi-butikker efterhånden til at være opsuget af markedet.
Odense har i alt 836.000 butikskvadratmeter – det svarer til lidt over 4 procent af det samlede butiksareal i Danmark.