Når de enorme tunnelelementer til den kommende Femern Bælt-forbindelse støbes, bliver det med dansk cement i betonblandingen. Aalborg Portland har nemlig vundet udbuddet på cementleverancer til Femern Bælt-tunnelen, som bliver verdens længste sænketunnel, når projektet står klar i 2029.
Aftalen, der løber frem til maj 2027, omfatter leverancer af omkring 1,2 millioner tons cement af typen Aalborg Solid.
Aalborg Portland skal levere cementen fra Aalborg til Rødbyhavn og håndtere hele forsyningskæden inklusive logistik, som bliver med skibstransport for at minimere CO2-udledninger. Den første skibsleverance til tunnelbyggeriet forventes at lande til august i år, oplyser den danske cementkoncern i en pressemeddelelse.
– Vi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa. For Aalborg Portland og dansk cementproduktion er det et prestigeprojekt, og samtidig er Femern Tunnelen også en understregning af, hvorfor cement er et uundværligt materiale, når det gælder anlægskonstruktioner og infrastrukturprojekter i denne skala, siger administrerende direktør Søren Holm Christensen fra Aalborg Portland.
LÆS OGSÅ: STØBNING AF TUNNEL-ELEMENTER TIL FEMERN-FORBINDELSEN ER I GANG
Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største infrastruktur projekt til dato, og det kan tydeligt aflæses i cementvoluminen, som er cirka tre gange større sammenlignet med Storebæltsbroen.
Aalborg Solid er en ny CO2-reduceret cement målrettet anlægskonstruktioner og større infrastrukturprojekter med op mod 20 procent lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel cement til anlægskonstruktioner. Anvendelsen af Aalborg Solid cement sker til fordel for den konventionelle såkaldte Lavalkali Sulfatbestandig cement, der siden 1970’erne har været den foretrukne til infrastrukturprojekter i Danmark.
Fælles for begge cementtyper er, at de er godkendte til anvendelse i såkaldte aggressive miljøer, hvor betonkonstruktioner eksempelvis udsættes for stor fugt- og saltpåvirkning eller anden kemisk påvirkning.
– I Danmark har vi nogle meget høje krav til cementers styrke, og det gør sig særligt gældende for konstruktioner som eksempelvis en sænketunnel, der er udsat for konstant salt- og fugtpåvirkning. Derfor har udvikling og gennemtestning af Aalborg Solid været et stort fokusområde de seneste år, og det giver os nu mulighed for at levere en CO2-reduceret cement til fremtidige infrastruktur-projekter, der skal kunne modstå belastningen i såkaldte aggressive miljøer, forklarer Søren Holm Christensen.
Aalborg Portland har desuden leveret cement til byggepladsen og produktionsfaciliteterne på den danske side af Femern-projektet, herunder til arbejdshavnen Rødbyhavn. I projektets levetid vil produktionsanlægget i området tælle verdens største tunnelfabrik.
Aalborg Portland, som er en del af Cementir Holding-koncernen, arbejder målrettet frem mod 2030 på at reducere sin CO2-udledning med 1,6 millioner tons, hvilket svarer til en reduktion på 73 procent sammenlignet med 2021. Leverancerne til Femern-projektet er allerede indregnet i Aalborg Portlands 2030-roadmap og vil således ikke påvirke virksomhedens reduktionsmål.