Støbning af tunnelelementer til Femern-forbindelsen er i gang

Støbningen af tunnelelementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på øen Femern er nu i gang. Det er anlægsprojektets hidtil største milepæl, der nu er passeret. Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors.

Støbningen af tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen er nu i fuld gang. Det sker cirka to og et halvt år efter første spadestik til verdens største betonelementfabrik ved Rødby- havn. Det skriver Femern A/S, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, i en pressemeddelelse.

De seneste år har handlet om at få opbygget tunnelelementfabrikken, hvor tunnelelementerne støbes, men nu er de første 24 meter af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland støbt.

– Det er et meget afgørende tidspunkt og en stor milepæl i Femern Bælt-projektet. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelportalen har fyldt rigtigt meget, men nu kan vi rent faktisk konstatere, at støbningen af elementerne til Femern Bælt-tunnelen er i gang. Det er der god grund til at glæde sig over, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S.

Hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) har opført tunnelelementfabrikken og er nu er i gang med selve produktionen af tunnelelementerne.

LÆS OGSÅ: MILLIARDSTØTTE FRA EU TIL FEMERN-FORBINDELSEN

– Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre at støbeprocessen forløb, som den skulle, udtaler Sebastién Bliaut, administrerende direktør i konsortiet Femern Link Contractors.

I alt skal der støbes 89 tunnelelementer. De 79 bliver standard-tunnelelementer på hver 217 meter længden, 42 meter i bredden og ni meter i højden. Et standardtunnelelement bliver lavet i ni støbninger – også kaldet segmenter – på hver cirka
24 meter i længden. Det er altså det allerførste segment af i alt 711 segmenter, der nu er blevet støbt.

Det første tunnelelement forventes at blive nedsænket i Femern Bælt i 2024 i den særlige tunnelrende, som i øjeblikket er under udgravning. Her er mere end 90 procent af renden i øjeblikket færdiggjort.

Produktionen af tunnelelementerne vil fortsætte til 2027, hvor det forventes, at det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er færdigproduceret. Tunnelen åbner i 2029.

Om Femern Bælt-tunnelen

Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland.

Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 kilometer i timen.

Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.

Femern-forbindelsen i tal

18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Består af 89 tunnelelementer (79 standardtunnelelementer og 10 specialelementer).

De 79 standardtunnelelementer bliver hver 217 meter lange, 42 meter brede og ni meter høje og vil veje 73.500 ton.

Et standardtunnelelement bliver støbt i ni segmenter på hver cirka 24 meter i længden.

Det er det første ud af ni segmenter til det første element, der nu er blevet støbt.

De 10 specialelementer bliver 39 meter lange, 47 meter brede og 13 meter høje og
vil indeholde kælder til brug for servicering af tunnelen.

Det første standardtunnelelement bliver nedsænket i Femern Bælt i forlængelse af
tunnelportalbygningen på dansk side i 2024.

Femern Bælt-tunnelen er designet til en levetid på minimum 120 år.

Kilde: Femern A/S.