Wn mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Illustration: Sund & Bælt.
Wn mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Illustration: Sund & Bælt.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Som en del af Infrastrukturplan 2035 er Sund & Bælt i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej i form af en sænketunnel ud for Amagers østkyst skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.

Et vigtigt element i miljøkonsekvensvurderingen er de trafikale effekter af en sådan tunnel, lyder det i en pressemeddelelse fra Sund & Bælt.

Derfor har statsligt ejede selskab samarbejdet med eksterne eksperter og interessenter fra blandt andet DTU, Vejdirektoratet og Concito for at få fastlagt de forudsætninger, der skal indgå i de avancerede modeller, som kan beregne de trafikale effekter af en Østlig Ringvej.

Læs også: Lokalplan for næste etape af Nordhavn er på vej

Forudsætningerne til trafikmodelberegninger foreligger nu i form af et notat udarbejdet i tæt samarbejde med den eksterne følgegruppe, der har leveret input og sparring for at sikre så retvisende trafikmodelberegninger som muligt.

– Vi er meget tilfredse med at have fastlagt et forudsætningsnotat i samarbejde med førende eksperter og interessenter på området. Notatet danner grundlag for beregningen af de trafikale effekter, som en eventuel Østlig Ringvej vil have. Det er vigtigt for os, at de kommende trafikmodelberegninger er solide og bygger på gode data og stor ekspertise, udtaler Christian Frank, der er chef for Data & Insights hos Sund & Bælt.

Et væsentligt element i forudsætningerne er, hvor meget byudvikling der kan forudses og forventes i Østhavnen.

Læs også: De kommende års byudvikling i København

I samråd med følgegruppen har Sund & Bælt besluttet, at trafikmodelberegningerne på dette område gennemføres for to varianter; En variant med byudvikling på Lynetteholm i overensstemmelse med Københavns Kommunes forventninger og en variant uden byudvikling på Lynetteholm.

Andre forudsætninger drejer sig blandt andet om økonomiske vækstscenarier, befolkningsprognoser og bilejerskab. Beregningerne gennemføres for 2035, 2040, 2050 og 2070, og der gennemføres også beregninger for en tunnel, der kun går mellem Nordhavn og Lynetteholm.

Følgegruppen består af eksperter og interessenter fra DTU, Concito, Dansk Industri, Københavns Kommune, By & Havn, Københavns Lufthavn, Metroselskabet, Refshaleøens Ejendomsselskab, Vejdirektoratet og Transportministeriet.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling