Fuld enighed: Byrådet i Aarhus godkender Kulbroen til 80 millioner

Samtlige politikere i byrådet i Aarhus bakkede op om projektet, der skal binde Sydhavnskvarteret sammen med midtbyen.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Mellem skyskraberne i på Manhattan i New York er et gammelt, hævet og nedlagt jernbanespor i perioden 2006-2014 gennem flere etaper blevet omdannet til en 2,3 kilometer lang park med navnet “The High Line”.

På Sydhavnen i Aarhus har en mindre version gennem flere år på tegnebrættet. I går godkendte et enstemmigt byråd en anlægsbevilling på knap 80 millioner kroner til projektet, så Aarhus får sin egen udgave af parken i New York.

– Jeg besøgte det selv i 2011 og blev meget betaget af den arkitektur men også det frirum, som kulbroen giver. I årevis har man drømt og tegnet, og nogen har virkeligt kæmpet for denne sag, sagde medlem af Teknisk Udvalg, Jesper Kjeldsen (S), på byrådsmødet.

– Jeg har en særlig ros til Kulbroens Venner, som har kæmpet frivilligt og utrætteligt for, at dette skulle ske, sagde han videre og rettede desuden en tak til både “visionære politikere” og nogle “meget rundhåndede donatorer”.

Realdania, Den A.P. Møllerske Støttefond og Lokale og Anlægsfonden støtter projektet med i alt 57,5 millioner kroner, mens Aarhus Kommune bidrager med godt 22 millioner kroner.

Den 160 meter lange kulbro i Aarhus skærer sig i otte meters højde gennem de nye og kommende højhuse i Sydhavnskvarteret. Den 75 år gamle bro blev i sin tid anlagt med henblik på at fragte kul op til Aarhus Gasværk.

Broen skal omdannes til en grøn gangbro, mens området omkring den skal tranformeres til et kreativt miljø.

– Kulbroen er en ny fysisk forbindelse og et helt unikt byrum, som samler byen på tværs af Spanien, sagde medlem af Teknisk Udvalg, Metin Lindved Aydin (R), på byrådsmødet.

– Det er et markant løft til bylivet i hele området. Projektet respekterer og videreudvikler på Sydhavnens eksisterende miljøer og grønne kvaliteter, som er tænkt med ind fra start med fokus på tilgængelighed, fællesskab og åbenhed.

Skitserne til projektet er udarbejdet af Transform, Dissing+Weitling, Lendager Group, Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma og Vega Landskab.

Visionen er, at man kan bevæge sig imellem Sydhavnens nye bygninger og trækroner, der strækker sig fra gadeniveau op til brodækket. Kultårnet, hvor Kulbroens Venner vil have til huse, skal fungere som en kobling mellem brodækket og Kulpladsen. Det vil give projektet lokaler og en aktør, der kan facilitere aktiviteter og byliv i Sydhavnen.

Når byggeriet af Kultårnet og et aktivitetstårn står færdigt vil driften af de to tårne blive varetaget af Aarhus Ejendomme.

Desuden vil kulbroen med en ny bro over Spanien blive et nyt bindeled mellem midtbyen og banegården og de nye virksomheder og hoteller og kulturinstitutioner i Sydhavnen.

– Forbindelsen mellem Sydhavnen, Frederiks Plads og midtbyen er oplagt god, sagde rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom (SF) på byrådsmødet.

I Sydhavnen ligger blandt andet varmestuen Naapiffik, der drives af Kirkens Korshær med henblik på at give udsatte grønlændere et trygt samlingssted. Desuden skal Værestedet i Jægergårdsgade flyttes ned på Sydhavnen på en grund, som Aarhus Kommune har købt. Derfor skal der i forbindelse med anlæggelsen af Kulbroen og Kulpladsen tages hensyn til de udsatte borgere i området.

– Men det er ikke en helt nem opgave, så det er et fokus, vi også skal fastholde politisk fremadrettet, påpegede Thomas Medom på byrådsmødet.

Hele Sydhavnskvarteret er i disse år under omdannelse fra industri til et nyt erhvervskvarter. A. Enggaard udvikler i samarbejde med PKA udvikler 75.000 kvadratmeter byggeri i området.

Området vil blandt andet rumme det 26 etager høje kontorhus Akson, de to hoteller Guldsmeden Hotels og Moxy, spillestedet Train, Det Jyske Kunstakademi, Aarhus Billedkunstcenter, VIA University College, Lifestyle & Design Cluster og Sydhavnens Spisehus. Desuden har PFA allerede bygget Danmarks højeste bygning med bærende konstruktioner i træ på Sydhavnen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling