København vil bygge Danmarks længste cykelbro

Politikerne i Københavns Kommune vil i forsommeren lægge sig fast på placeringen af en ny cykelbro fra Langelinie til Refshaleøen.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I marts 2024 indgik Københavns Kommune og staten en aftale om byudvikling og infrastruktur.

Parterne blev enige om, at byudviklingen af Lynetteholm og den øvrige Østhavn skal skabe boliger til cirka 80.000 mennesker og arbejdspladser til 45.000, når den nye bydel med Lynetteholm står færdig en gang efter 2070.

Men den første konkrete udmøntning af aftalen bliver en ny cykelbro, som politikerne på Københavns Rådhus nu skal behandle i juni måned, hvor man skal lægge sig fast på hvilken broforbindelse, man vil arbejde videre med frem mod budgetforhandlingerne 2026.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Forligskredsen bag aftalen med staten ønsker at arbejde videre med en 460 meter lang lavbro fra Langelinie til Refshaleøen, som kan åbnes for store skibe. I alt fem forskellige modeller er blevet undersøgt.

– Det er vigtigt med en cykelbro, der binder byen bedre sammen – både for nutidens københavnere og for de mange tusinde, der i fremtiden skal bo og arbejde på Lynetteholm, udtaler overborgmester Lars Weiss (S).

Broen forventes at koste 660 millioner kroner i anlæg og 430 millioner kroner i drift over 100 år til vedligehold og mandskab. Den nye bro vil tidligst være klar til brug i 2033.

– Vi ønsker at styrke cykelinfrastrukturen i København og ser en ny cykelbro mellem Østerbro og Refshaleøen som et vigtigt skridt i den retning. Det er klart, at vi skal have en løsning, som kan balancere mellem økonomi, bæredygtig transport og havnens øvrige udvikling. Og hvis den cykelbro viser sig ikke at kunne lade sig gøre lige nu, ser Radikale Venstre gerne, at vi beder regeringen om, at pengene går til en cykelbro i den anden ende af havnen, hvor behovet er akut, udtaler kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV).

I aftalen om byudvikling og infrastruktur fremgår det, at Københavns Kommune kan søge medfinansiering fra statens cykelpulje. Resten af finansieringen kan findes ved budgetforhandlingerne 2026.

Lavbroen vurderes til at få et 60 meter bredt åbningsfag, der vil sikre adgang for både krydstogtskibe og militærfartøjer. Samtidig vurderes det, at mindre både uden mast kan passere under broen, som har en frihøjde på 6,63 meter. Det gælder for eksempel havnebusser.

Der skal arbejdes videre med fleksibilitet for den endelige lavbro. For eksempel ved muligvis at tilføje et ekstra fag, så mindre skibe uhindret kan passere broen flere steder.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling