Københavns Hovedbanegård moderniseres

Københavns Hovedbanegård skal moderniseres og gøres klar til endnu flere passagerer. Byggearbejderne går i gang i løbet af 2026.

Et hold af rådgivere med Artelia og Gottlieb Paludan Architects i spidsen har fået til opgave at modernisere Københavns Hovedbanegård, som skal rustes til stigende passagertal.

Drachmann Arkitekter og Afry fuldender rådgiverholdet. Det skriver Gottlieb Paludan Architects i en pressemeddelelse.

I alt er der afsat 217 millioner kroner i Infrastrukturplan 2035 til moderniseringen af både hovedbanegården og Reventlowsgade. Det samlede projekt er estimeret til 257 millioner kroner. Restbeløbet finansieres af DSB.

Blandt andet skal stationshallens område med butikker fornyes. Hallen opdeles i henhold til de to eksisterende rumligheder, hvor den ene disponeres som forretningsområder, mens den anden del, tættest på nedgangene til perronerne, alene anvendes til funktioner, som knytter sig til rejsen – elevatorer, information, venteareal og ikke mindst de mange rejsende.

Dette skal sammen med en reorganisering af elevatorer og skiltning skabe større åbenhed i hallen og bedre plads til passagerstrømmene til og fra perronerne.

– Moderniseringen af Københavns Hovedbanegård vil betyde, at rejsende kommer til at møde en meget mere åben og overskuelig rejsehal, hvor de har nemmere ved at orientere sig, hvis du skal købe billetter og finde information, udtaler direktør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke.

– Det vil også bidrage til en mere attraktiv bydel og sammenhæng mellem hovedbanegården og Vesterbro. Vi ser frem til at moderniseringen går i gang, og at det gennemføres med mindst mulige gener for vores kunder.

Københavns Hovedbanegård moderniseres og fremtidssikres til flere passagerer. Illustration: Gottlieb Paludan Architects.
Københavns Hovedbanegård moderniseres og fremtidssikres til flere passagerer. Illustration: Gottlieb Paludan Architects.

Den arkitektoniske idé tager afsæt i stationshallens proportioner og taktfaste modulering. Udformningen af de to nye forretningspavilloner er inspireret af de oprindelige kiosker og andet inventar, som var udført i bejdset fyrretræ.

De nye pavilloner udføres således også i træ med en markering af hallens modul på 6,4 meter i pavillonernes facade og disponering. Højden på pavillonerne underordner sig de markante granitsøjler i hallens midte. Således skabes en kontrast mellem hallens storhed og hallens inventar i en mere menneskelig skala. Dette underbygges af recesser, fremspring og bearbejdninger i facaden, også med inspiration fra det oprindelige inventar, skriver Gottlieb Paludan Architects.

– Vi ser det som en særdeles spændende og meningsfuld opgave at modernisere en så ikonisk og fredet bygning som Københavns Hovedbanegård. Sammen med resten af teamet stræber vi efter at skabe en station, der både fungerer optimalt for de mange daglige rejsende og samtidigt bevarer sin historiske sjæl og skønhed, siger Tine Kjærulff Bay, Kreativ Direktør hos Gottlieb Paludan Architects.

Københavns Hovedbanegård moderniseres og fremtidssikres til flere passagerer. Illustration: Gottlieb Paludan Architects.
Københavns Hovedbanegård moderniseres og fremtidssikres til flere passagerer. Illustration: Gottlieb Paludan Architects.

Københavns Hovedbanegård er fredet, hvilket stiller særlige krav til de arkitektoniske løsninger.

Projektet bliver derfor udviklet i tæt dialog med Slots- og Kulturstyrelsen for at sikre bevarelse af de historiske og kulturelle værdier, samtidig med at der skabes en moderne og funktionel station.

Mængden af passagerer ventes at stige markant med den kommende udvidelse af metroen, som også får et nyt stop på Københavns Hovedbanegård. Moderniseringen er et vigtigt skridt i at styrke og fremtidssikre infrastrukturen i byens centrum, hvilket vil skabe betydelige forbedringer for både rejsende og det omkringliggende byområde.

Design- og projekteringsarbejdet er i gang, og byggearbejderne forventes igangsat i løbet af 2026.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling