Randers Kommune har besluttet at realisere Flodlejet. Visualisering: Randers Kommune.
Randers Kommune har besluttet at realisere Flodlejet. Visualisering: Randers Kommune.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I Randers skal et nyt byrum kombinere klimasikring og adgang til vandet i forbindelse med Randers Streetfood-bygningen.

Flodlejet er navnet på den centrale plads, der etableres som en del af første etape af udviklingen af Foldbyen

Anlægsprojektet på det kommunale areal har et samlet budget på 70 millioner kroner, hvor Randers Kommune og Realdania bidrager med 35 millioner kroner hver.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Læs også: Pensionskasse løfter sløret for kontor- og boligprojekt i Flodbyen Randers

Processen med at finde et hold af rådgivere starter med en prækvalifikation, hvor alle hold af arkitekter og ingeniører kan anmode om at komme i betragtning til opgaven. Det er muligt indtil den 29. oktober klokken 10.

Herefter vil fem hold på baggrund af deres erfaring med lignende opgaver blive udvalgt til at lave et forslag til et koncept for Flodlejet. Og til sidst vælger en dommerkomite det bedst egnede hold ud fra en samlet vurdering.

– Flodlejet bliver et vartegn i Flodbyen, hvor man vil opleve byens møde med vandet og naturen. Samtidig vil området bidrage til at beskytte Randers by mod stormflod, og vi er nu nået dertil, at vi skal finde ud af, hvad Flodlejet helt præcist skal indeholde og, hvordan det skal se ud, siger Torben Hansen (S), der er borgmester i Randers Kommune.

– Det er et utroligt vigtigt projekt for byens udvikling, og jeg håber, at vi får fundet et særdeles kompetent hold med et ambitiøst koncept for Flodlejet, som vi i fællesskab kan realisere.

I vurderingen vægter konceptet for Flodlejet 50 procent, prisen vægter 30 procent og den tilbudte organisation vægter 20 procent. Dommerkomiteen består af fire byrådsmedlemmer, to fagdommere, en repræsentant for Flodbyen Randers P/S og en repræsentant for Realdania.

Læs også: Plan for 140 nye boliger i Randers er endelig klar

Det vindende hold udvælges i slutningen af februar 2025.

Flodlejet kommer til at ligge på Bolværksgrunden mellem Havnegade, Randers Bro, havnebassinet og streetfood-bygningen. En del af arealet er kommunalt og udvikles af Randers Kommune og Realdania fællesskab.

Den centrale del af Bolværksgrunden ejes af Flodbyen Randers P/S, som udvikler den del af arealet. Her skal der blandt andet etableres en større bebyggelse, som forventes at have offentlige og udadrettede funktioner i stueetagen.

Om Flodlejet

Flodlejet bliver et vigtigt bindeled mellem bylivet i midtbyen og de nye byrum langs vandkanten i Flodbyens første etape.

Med en placering på Bolværksgrunden skal området være et trækplaster, der inviterer til aktiviteter og ophold på land og på vand. Samtidig skal Flodlejet bidrage til at beskytte Randers by mod oversvømmelse.

Flodlejet kommer til at strække sig mellem Havnegade, havnebassinet, Randers Bro og streetfood-bygningen, som bevares, mens Havnekontoret bliver revet ned for at give plads til nyt i form af den bygning, som får offentlige og udadrettede funktioner i stueetagen.


Udbuddet om Flodlejet er indledt med en prækvalifikation, hvor tværfaglige hold af arkitekter og ingeniørrådgivere har mulighed for at byde ind på opgaven om at tegne og projektere Flodlejet.

De fem bedst kvalificerede hold går videre og skal udfærdige et forslag til koncept for Flodlejet. Vinderholdets koncept bliver grundlaget for det videre arbejde med at realisere Flodlejet. Hvem der vinder udbuddet, bliver kåret af en dommerkomite til februar 2025.


I dommerkomiteen sidder: Borgmester Torben Hansen (S), formand for miljø- og teknikudvalget, Frank Nørgaard (DF), formand for Erhvervs- og Planudvalget, Claus Berggren (V), formand for bæredygtighedsudvalget, Daniel Madié (K), projektchef Mikkel Henriques som repræsentant for Realdania, Peter Frost-Møller som repræsentant for Flodbyen Randers P/S, arkitekt Tom Nielsen som fagdommer, arkitekt Lisbeth Westergaard som fagdommer.

Kilde: Randers Kommune.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling