Med ordene “Turn the power on” indviede H.M. Kongen Europas største landstrømsanlæg i går.
Det oplyser By & Havn i en pressemeddelelse.
Arrangementet blev afholdt i Terminal 2 i Nordhavn, som fremover vil blive et af de steder, hvor krydstogtsskibe kan modtage landstrøm. Ligeledes vil skibe, der lægger til kaj ved Langelinie, også kunne modtage landstrøm.
– København er en havneby, og hvert år vælger tusindvis af turister at besøge byen fra havet. Nu bliver den form for turisme mere bæredygtig – det er jeg virkelig glad for, sagde Københavns overborgmester Lars Weiss (S).
– Med indvielsen af Europas største landstrømsanlæg i Københavns Havn bliver det muligt for krydstogtskibene at slukke dieselgeneratorerne og koble sig på grøn strøm, når de ligger ved kaj i havnen.
Anlægget er Europas største landstrømsanlæg og vil kunne levere landstrøm til fem skibe samtidigt, når det står helt udbygget i 2028. På nuværende tidspunkt kan to skibe lade ad gangen, og det forventer bygherren, By & Havn, er nok til at følge med efterspørgslen.
Fra 2030 bliver det et EU-krav, at krydstogtsskibene modtager landstrøm, så København er allerede forberedt.
Fakta om landstrømsanlægget
- Fra i dag kan der tilsluttes via to ud af fem tilslutningspunkter ved Langelinie og Oceankaj. Oslofærgen, som ligger i Søndre Frihavn, er allerede tilsluttet landstrøm, etableret af CMP i 2021.
- Tilslutningen til elnettet sker fra nye hovedstationer i Ydre Nordhavn. Først fra en midlertidig hovedstation (Radius) og fra 2028 til den permanente hovedstation (Energinet), hvorefter anlæggets fulde kapacitet kan udnyttes.
- Landstrømsanlægget medfinansieres af EU’s TEN-T-program og af Københavns Kommune
Kilde: By & Havn.