Krig i Ukraine påvirker resultatet hos BMS

BMS-koncernen voksede i 2022 til en placering som verdens nu femte største kranvirksomhed. Omsætningen steg, men resultatet faldt.

Med aktiviteter og afdelinger på fem kontinenter er den danske krankoncern BMS, som har base i Aalborg, nu verdens femte største og Europas tredje største ifølge IC100-toplisten for 2022.

Virksomheden kom ifølge en pressemeddelelse fornuftigt gennem 2022, men dog ikke økonomisk upåvirket ud af Ukraine-krigen. Det fremgår af det netop offentliggjorte årsregnskab for BMS Capital, der er moderselskab for koncernens to sideordnede forretninger, BMS Heavy Cranes og BMS Group.

Omsætningen steg samlet fra 2,8 til 3,2 milliardeer kroner i 2022, eksklusiv det halvpartsejede Crane Norway, der selvstændigt omsatte for cirka 630 millioner kroner. Koncernresultatet blev omvendt reduceret fra 261 til 160 millioner kroner.

Koncerndirektør Jens Enggaard betegner resultatet som: ”solidt og tilfredsstillende, verdenssituationen taget i betragtning.”

– Begge forretninger er solide og robuste. Mens BMS Group gennem flere år allerede har indtaget en ledende rolle på sit danske og skandinaviske marked, er det derfor de seneste år primært BMS Heavy Cranes aktiviteter og andel af den samlede omsætning og resultat, der for alvor har kunnet vokse i en stor verden. Sådan at det allerede i 2021 blev denne globale del af BMS’ aktiviteter, der blev størst i koncernen målt på de fleste parametre inklusiv antallet af ansatte, udtaler han.

– Udviklingen er også fortsat i 2022, men resultatet har på grund af ekstraordinære store omkostninger i Ukraine og Rusland ikke kunnet følge med. Det koster mange penge at mobilisere og demobilisere de store kraner ind og ud, når aktiviteterne måtte standses på grund af den tragiske krig.

Jens Enggaard tilføjer, at BMS Heavy Cranes også flyttede mange kraner til Australien i 2022, hvilket medførte mange omkostninger.

Antallet af fuldtidsansatte i BMS-koncernen voksede i 2022 fra knap 1.150 til knap 1.200 plus cirka 400 i Crane Norway.

– Vi forventer, at den generelt positive udvikling for BMS Heavy Cranes på det globale marked fortsætter i år og håber, at resultatet i 2023 også kan følge med. Selv om vi samtidig holder øje med inflationen og ikke mindst brændstofprisernes udvikling, tilføjer Morten Kammer, administrerende direktør, BMS Heavy Cranes.

Hos BMS Heavy Cranes vil der blive investeret i flere kæmpekraner ofte baseret på grøn energi, påpeger koncerndirektør Jens Enggaard. Hvorimod han i forhold til BMS Group påpeger, at man dér i år i stedet vil investere i meget mere af den nødvendige logistik til at understøtte blandt andet den voksende offshore-udvikling, som man forventer fortsætter. Eksempelvis er man ved at anskaffe cirka 30.000 kostbare køreplader og et stort antal selvkørende trailere (SPTM: Self-propelled Modular Transporter), der kan transportere fremtidens havvindmøller fra producenterne til kajkanterne.

– Hos BMS Group forventer vi på grund af renten en afdæmpet udvikling, ikke en stigning i forhold til det danske og skandinaviske byggemarked, udtaler Jens Enggaard.

I det hele taget er det særligt energitransformationen, der forventes at skabe yderligere opgaver og jobs i både BMS Heavy Cranes og BMS Group. Ikke alene med vindmøllerejsning men for eksempel også med kabelføring til de mange solcelleparker, der skyder op. Derfor ser Jens Enggaard også, at mange af BMS’ dieseldrevne kraner og lifte i de kommende år efterhånden erstattes med blandt andet elektriske. En fremtid, der allerede dette efterår for alvor bliver markeret, når BMS Heavy Cranes samler, rejser og præsenterer sin seneste anskaffelse, en ”3000mt Ringer Crane”, som er en af verdens største kraner med en højde på op til 225 meter og en løftekapacitet på 1.500 tons.

Transporten af de enkelte dele, fra den hollandske producent, Huisman, er allerede så småt i gang. Kranen ankommer hen over de næste måneder i enkeltdele på cirka 300 lastvognstog.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling