Længe ventet tunnel under Aarhus er vedtaget

Folketinget har vedtaget det lovforslag, der skal bane vejen for en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Den ventes klar i 2035.

Lovforslaget, der sætter gang i byggeriet af en 2 kilometer land vejtunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, er vedtaget af Folketinget. Tunnelen ventes at åbne for trafik i 2035.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvor der dagligt bliver fragtet gods til og fra havnen gennem Aarhus. Via den nye tunnel under Marselis Boulevard kan trafikken fra havnen til motorvejen føres under byen.

Det giver en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som samtidig giver grønne områder, mindre trafikstøj og færre køretøjer gennem Aarhus.

– Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden, udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).

– Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget.

Overskudsjord fra byggeriet bruges lokalt til at anlægge en støjvold ved Stavtrup. Anlægsarbejdet ventes at gå i gang i 2028.

Lovforslaget om Marselis-tunnelen rummer også en udbygning af rute 9 ved Nørreballe på Lolland, hvor der etableres en omfartsvej uden om Nørreballe.

Den nye omfartsvej vil forbedre trafikafviklingen og mindske støjgenerne. Anlægsarbejdet på rute 9 ventes at gå i gang i 2027, og vejen forventes færdig i 2029.

Ifølge Vejdirektoratet forventes den nye tunnel at koste 4,15 milliarder kroner. Tunnelen starter i vest ved Åhavevej mellem jernbanebroerne og Skanderborgvej. Herefter fortsætter tunnelen under den nuværende Marselis Boulevard. Ved Dalgas Avenue svinger den ned under Adolph Meyers Vej, fortsætter under Strandvejen og slutter ved Sumatravejs forbindelse til Østhavnsvej.

Tunnelen konstrueres som en “cut and cover”-tunnel. Det betyder, at der først opføres støttende vægge, hvorefter man graver ud til selve tunnelen. Derefter støbes bundpladen, væggene og tunneldækket. Til sidst tilbagefyldes der med jord.

Den eksisterende Marselis Boulevard genskabes som en tosporet vej med et kørespor i hver retning. De nuværende kryds og muligheder for at svinge vil blive bevaret langs strækningen, og der kommer til at være svingbaner i samme omfang som før.

På strækningen mellem Dalgas Avenue og Strandvejen føres vejen op i terræn og tilsluttes i et nyt kryds ved Strandvejen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling