Planen om en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus har efterhånden mange år på bagen. Med Infrastrukturplan 2035 i 2021 blev der afsat 2,7 milliarder kroner til projektet.
Nu er forligskredsen bag aftalen enige om, at lovforslaget for anlægsloven af tunnelen sendes i offentlig høring.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
“18.000 køretøjer kører på Marselis Boulevard hver dag. Det er særligt trafik til og fra havnen, der belaster vejen, herunder cirka 3000 lastbiler og sættevognstog i døgnet. Med infrastrukturaftalen fra 2021 blev forligskredsen enige om at afsætte penge til en tunnel under Marselis Boulevard, der kan flytte den tunge, gennemkørende trafik under jorden”, lyder det fra ministeriet.
“Siden indgåelsen af aftalen har Vejdirektoratet arbejdet på miljøkonsekvensvurderingen af projektet, der blev færdig i 2024. Miljøkonsekvensvurderingen viste blandt andet, at projektet var dyrere end angivet i den oprindelige aftale, hvilket der er enighed om at finansiere”, lyder det videre.
Læs også: Advokater flytter ind i kommende kontortårn i Aarhus
Derudover har der været en udfordring med placering af overskudsjord, hvor der nu er enighed om at bruge jorden til at etablere en støjvold ved Stavtrup. Etableringen af støjvolden og støjskærme ved Stavtrup vil betyde, at cirka 860 boliger får reduceret støjen med mere end 3 decibel, oplyses det.
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen er forligskredsen nu klar til at sende lovforslaget om anlæg af tunnelen i offentlig høring. Det er planen, at lovforslaget skal behandles i Folketinget i foråret.
Anlægsoverslaget lyder ifølge miljøkonsekvensvurderingen på 4,15 milliarder kroner.
Der er fra 2025 afsat midler på finansloven til anlægsprojektet. Indledningsvist skal der bruges cirka tre år på detaljerede undersøgelser og indledende anlægsarbejder.
Herefter forventes det at tage cirka syv år før tunnelen er klar til trafik.
Fakta om tunnelen under Marselis Boulevard
- Tunnelen er cirka 2 kilometer lang og skal forbinde motorvejsnettet med Aarhus Havn
- Tunnelen starter i vest ved Åhavevej og slutter ved Østhavnsvej
- Der skal etableres fire kørebaner med to ensrettede kørebaner i hvert tunnelrør. Tunnelrørene bliver ni meter brede.
- Hastighedsgrænsen bliver 60 kilometer i timen
- Selve anlægsarbejdet udføres ved at grave Marselis Boulevard op, etablere tunnelrørene og derefter etablere Marselis Boulevard igen.
- Miljøkonsekvensvurderingen af anlægsprojektet var i offentlig høring frem til den 9. januar 2025.
Kilde: Transportministeriet.