Lyngbyvejen åbnet for bilisterne efter renovering

Hercules Fundering fra NCC har de seneste måneder givet den en ekstra skalle på Lyngbyvejen for at gøre den trafikerede vej i Gentofte klar til bilisterne inden jul

Tiden har sat sine tydelige spor på den trafikerede Lyngbyvej. Derfor har Hercules Fundering siden februar 2018 arbejdet på fuld kraft med at styrke de eksisterende spunsvægge fra 1971 med nye jordankre. Det oplyser NCC i en pressemeddelelse.

Opgaven er en hovedentreprise for Vejdirektoratet, som omfatter forstærkning af den eksisterende spuns, hvor Lyngbymotorvejen krydser Dyssegårdsvej i Gentofte. Hercules Fundering har udført opgaven primært med traditionelle jordankre, som skal sikre, at motorvejen kan holde mange år endnu.

Den første væg i nordgående retning blev afleveret lige inden sommerferien. Og gennem et stærkt samarbejde med bygherre og rådgiver er det nu lykkes teamet fra Hercules Fundering at aflevere den anden væg i sydgående retning to dage før tid. Vejen er dermed klar til at blive åbnet for bilister allerede inden jul i en ny og stærkere udgave.

– Vi er meget tilfredse med resultatet og glæder os over kunne aflevere projektet til bygherre før tid. Jeg er meget imponeret over teamets indsats herude, og vi ser nu alle frem til snart at kunne gå på en velfortjent juleferie, udtaler Frederik Rebenstorff Abildtrup, produktionsleder i Hercules Fundering, NCC Industry, i pressemeddelelsen.

Udover jordankre har Hercules Fundering etableret forstærkningspæle på forsiden af spunsen på dele af strækningen, da de eksisterende spunsprofiler ikke var dybe nok til at have tilstrækkelig lodret bæreevne. Dette har Hercules Fundering sikret ved at svejse pælene fast til spunsprofilerne.

Flere kompetencer i spil

Foruden Hercules’ egne specialister i anker- og spunsarbejde, har forretningsenheden trukket på en hel palet af interne kompetencer. NCC Råstoffer har stået for levering af grus til opfyldning efter udgravning, og NCC Vejservice har haft ansvaret for afspærringen omkring pladsen. Dertil har NCC Asfalt udført reparationsarbejdet på vejen og gjort klar til NCC Infra, der har stået for udlægningen af profilbeton – en effektiv og slidstærk afløser til traditionelle kantsten, som lægges, armeres og støbes på stedet i én arbejdsgang.

– Vi har haft utroligt mange gode, interne kræfter med på holdet i Gentofte. Projektet er et rigtig godt eksempel på, at vi som stor virksomhed giver flere muligheder for os selv og for vores kunder, siger Frederik Rebenstorff Abildtrup, produktionsleder i Hercules Fundering, NCC Industry.