Et halvt år efter åbningen af M3 Cityringen slår linje M4 nu dørene op for passagerer lørdag den 28. marts. Med åbningen af M4 kan passagererne mellem København H og Østerport se frem til dobbelt så mange afgange – og de mange, som enten bor eller arbejder i Nordhavn, vil blive koblet på metronettet. Samtidig kan hele kvarteret Nordhavn se frem til flere besøgende til blandt andet de mange fine rekreative muligheder i området, skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.
– Metroen har gjort København til en ægte storby. Den bringer os tættere sammen og skaber nye oplevelser for alle. Med Nordhavnsmetroen får vi meget mere metro – og det til en helt ny bydel, som før har været svært tilgængelig. Jeg håber, at rigtig mange københavnere og besøgende nu vil tage turen til Nordhavn og nyde de smukke omgivelser. Samtidig er jeg sikker på, at beboerne får glæde af den nye hotline til resten af byen, siger overborgmester i København, Frank Jensen (S).
Gennem de seneste to uger er M4 blevet koblet sammen med M3 Cityringen, da linjerne deler styresystem og tog samt spor og stationer på strækningen Østerport til København H. I denne periode har M3 Cityringen været lukket, så tilkoblingen af M4 kan foregå godt og sikkert.
Natten til på mandag (den 27. januar) åbner M3 Cityringen igen for passagerer. Frem mod åbningen af linje M4 vil der i de kommende måneder skulle testkøres på hele strækningen, mens stationerne Nordhavn og Orientkaj gennemgår den sidste finish.
– Byen bliver bundet sammen på en helt ny måde med M4’s åbning, og vi får skabt et mere effektivt kollektivt trafiknet til gavn for passagererne, som vil opleve flere rejsemuligheder, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
To ekstra stationer kobles på metronettet
Med åbningen af M4 Nordhavn kommer det samlede antal metrostationer i København og Frederiksberg op på 39 metrostationer. Arbejdet med at etablere en metrostrækning til Nordhavn og Orientkaj blev vedtaget i 2014 – godt tre år efter Cityringen.
– M4 til Nordhavn har på mange måder stået lidt i skyggen af anlægsarbejdet på Cityringen. Det er sådan set positivt, for anlægsarbejdet på stationerne Nordhavn og Orientkaj er forløbet helt efter planen. Entreprenøren har haft godt styr på såvel sikkerhed som tidsplaner. Det er tilfredsstillende, og vi glæder os nu til at få åbnet en ekstra metrolinje, som vil glæde passagerer fra København H til Orientkaj, siger Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand i Metroselskabet.
Fakta om M4
• Metrolinjen M4 kører fra de to nye stationer Orientkaj og Nordhavn via Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen frem til København H. Linjen vil frem til åbningen af Sydhavnsafgreningen i 2024 have i alt disse 8 stationer – herefter udvides linje M4 med yderligere 5 stationer på afgreningen fra Cityringen til Sydhavn.
• Åbningen af M4 betyder, at frekvensen af afgange bliver dobbelt så høj mellem Østerport og København H. I myldretiden vil der på denne strækning være afgang i hver retning hvert halvandet minut.
• Kontrakterne på at anlægge Nordhavnsafgreningen fra Cityringen blev underskrevet i 2014 mere end tre år efter, at kontrakterne var indgået på M3 Cityringen. Da det hele tiden har været kendt, at M4 ville åbne efter M3, har det også været klart, at testkørslen på M4 ville påvirke driften på M3.
• M4 forventes at åbne lørdag den 28. marts 2020, såfremt myndighederne har givet den endelige tilladelse til at køre med passagerer på strækningen.
• Med åbningen af M4 får metronettet i København tilføjet de to stationer Orientkaj og Nordhavn, så det samlede antal metrostationer er 39.
• For at sikre en god start på testkørslen på linje M4, blev linje M3 Cityringen lukket fra den 12. januar. M3 Cityringen ventes som planlagt at åbne for passagerer igen natten til mandag den 27. januar.
• Cirka 12 millioner passagerer nåede at transportere sig med M3 Cityringen, inden den midlertidige lukning på grund af testkørslen på M4. Åbningen af M3 Cityringen løftede også passagertallet på M1 og M2. Natten mandag den 27. januar åbner M3 Cityringen igen for passagerer.
• De to stationer Nordhavn og Orientkaj vil betjene cirka fem millioner passagerer om året i 2025, og linje M4 ventes desuden at have en positiv effekt på passagertallet på M3, da linjen sikrer dobbelt så mange afgange på strækningen mellem Østerport og København H.