Torsdag den 15. december åbner Nordhavns nye parkeringshus på hjørnet af Sundkrogsgade og Orient Kaj, skriver By & Havn i en pressemeddelelse. Dermed får den nye bydel i København plads til yderligere 430 biler fordelt på seks etager i en bygning, der er udstyret med solceller og ti ladepladser til elbiler. Det er ladeoperatøren Spirii, der driver ladeboksene.
– Dertil mærker vi en stadig større efterspørgsel på ladepladser, og derfor etableres der 37 pladser mere, så der er 150 i Nordhavn i 2026, udtaler Anne Skovbro, der er administrerende direktør i By & Havn, i pressemeddelelsen.
Parkeringshuset er udformet med facader af træ og genbrugsaluminium, mens solcellerne er placeret på taget. Her er der også fundet plads til grøn bevoksning samt LED-lys, der styres af lysfølsomme bevægelsessensorer, skriver By & Havn. I stueetagen etableres der blandt andet detailhandel. Desuden er der i parkeringshuset 12 handicap-parkeringspladser og fire pladser til handicapbusser.
Parkering er tilladt med gyldig digital parkeringstilladelse fra PARKinCPH til i Nordhavn samt mod betaling via app eller betalingsautomat. I skrivende stund er der ingen oplysninger om prisen for at parkere i det nye parkeringshus, men en oversigt over By & Havns parkeringsanlæg i Nordhavn med priser kan findes her.

Parkeringshuset er installeret med såkaldte ANPR-kameraer, der identificerer og registrerer køretøjets nummerplade ved ind- og udkørsel, så parkeringen starter og slutter automatisk. Bilisterne skal derfor ikke selv skal registrere parkeringen ved ankomst i parkeringshuset.
Det 13.300 kvadratmeter store parkeringshus med et budget på knap 73 millioner kroner er opført i totalentreprise af 5E Byg, der efterhånden har udviklet en vis ekspertise i byggeri af parkeringshuse. Det er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter med underrådgiverne Sted By- og landskabsarkitekter, som i begyndelsen af året blev opkøbt af netop Vilhelm Lauritzen Arkitekter.