Favrholm Station skal ligge syd for Hillerød ved siden af det kommende hospital i Region Hovedstaden, Nyt Hospital Nordsjælland. Stationen bliver et trafikalt knudepunkt for rejsende, der benytter Frederiksværkbanen, og for pendlere fra den sydlige del af Hillerød, skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.
– Den nye station gør det nemt for ansatte og borgere at komme til og fra hospitalet. Og samlet set giver det et stort løft til alle pendlerne i den vestlige del af Nordsjælland, hvor de nemt kan tage både med lokaltog og S-tog uden at skulle forbi Hillerød bymidte, udtaler Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden, i meddelelsen.
Udover selve stationsbyggeriet skal der etableres en stor parkeringsplads med 450 parkeringspladser. Det skal gøre stationen attraktiv for pendlere i Hillerød og omegn. Når der ikke holder biler, skal parkeringspladsen kunne anvendes til eksempelvis loppemarkeder.
Hillerød oplevede i 2021 en mindre eksplosion i befolkningsudviklingen, idet kommunen voksede med over 1.700 indbyggere. Det kan måske forklares med, at der løbende stod ganske mange nye boliger klar til indflytning i den nye bydel, Frederiksbro, som udvikles af M. Goldschmidt. Kommunen forventer i den seneste befolkningsprognose en stigning på 9.748 borgere fra 2021 til 2031.
– Alene i Hillerød vil vi blive mange flere borgere frem mod år 2028. Dertil kommer vækst i arbejdspladser ikke mindst på grund det nye hospital i den nye bydel Favrholm, siger Kirsten Jensen (S), borgmester i Hillerød, i pressemeddelelsen.
Bydelen Favrholm vil blive hjemsted for 7-8.000 indbyggere og potentielt lige så mange arbejdspladser. Alene på Nyt Hospital Nordsjælland vil 4.000 ansatte få deres daglige gang.
Det er forventningen, at der vil køre S-tog fra stationen hvert 10. minut i begge retninger, mens Frederiksværkbanen vil stoppe tre gange i timen i hver retning.
Staten bidrager med 46,5 millioner kroner til byggeriet af den nye station, mens Hillerød Kommune bidrager med 45 millioner kroner, Region Hovedstaden/Lokalbanen med 19 millioner kroner og DSB med 13,8 millioner kroner. Aarsleff Rail står for byggeriet af den nye station.
– Vi har bygget nye stationer flere steder i Danmark og ser nu frem til at komme i gang med Favrholm Station. Som på alle vores projekter arbejder vi for at levere konstruktivt samarbejde med både kunder og naboer, projektledelse på højeste niveau og solid teknisk kvalitet, siger Thomas Mollerup, administrerende direktør i Aarsleff Rail.
Om byggeriet af Favrholm Station
- Det samlede stationsprojekt finansieres af Staten og DSB med Banedanmark som bygherre på S-tog-delen af stationen.
- Det er Region Hovedstaden, som finansierer Lokaltog-delen af stationen, hvor Lokaltog A/S er bygherre.
- Hillerød Kommune finansierer og er bygherre for den vestlige forplads til stationen, med cykelparkering, parkeringspladser og mødested for samkørsel.