Ny bro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge nærmere realisering

Ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge i København ventes at koste 245 millioner kroner.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.
En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.

Københavns Kommunes er klar med et bud på, hvordan en ny bro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge kan komme til at se ud.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Teknik- og Miljøudvalget har nikket ja til at gå videre med et forslag fra forvaltningen, der er udarbejdet på baggrund af en foranalyse fra Rambøll. Den nye broforbindelse over Københavns Havn er dermed rykket et skridt nærmere realisering.

Pengene til den nye bro med et anslået anlægsbudget på godt 245 millioner kroner skal dog først findes i de kommende budgetforhandlinger.

Men med beslutningen om, hvordan den nye bro og dens landinger på hver side af havnen skal se ud, er projektet nu så langt fremme, at man kan tage spørgsmålet om finansieringen med til de kommende forhandlinger.

En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.
En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.

Desuden vil kommunens forvaltningen søge om tilskud på godt 98 millioner kroner i, svarende til 40 procent af den samlede anlægssum, fra den nationale Cykelpulje 2025.

Broen skal skabe bedre forbindelse mellem byområderne i den sydlige del af byen, aflaste Bryggebroen og sikre stationsnærhed for Artillerivej Syd-området til metrostationen på Enghave Brygge.

Broens placering med landinger ved Sirius Plads og Lyngholm på Enghave Brygge har mødt kritik fra beboerne i området. De er blandt andet bekymrede for, om blandt andet broens landing på begge sider integreres i bymiljøet og understøtter en sikker trafikafvikling. Med løsningen søges kritikken imødekommet.

– Jeg ved godt, at man lokalt er betænkelig ved, hvilke konsekvenser den nye broforbindelse vil få for lokalområderne, men jeg synes, at den valgte løsning forsøger at afbøde dem mest muligt, udtaler Københavns teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Op til 25.000 cyklister dagligt

En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.
En ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er kommet et skridt nærmere realisering. Illustration: Københavns Kommune.

Den nye bro skal blandt andet aflaste Bryggebroen. Der forventes 5-7.000 cyklister dagligt, men med usikkerheden i trafikprognoserne på baggrund af erfaringer fra de andre broer over havnen skønnes det, at op mod 10-12.000 cyklister dagligt vil bruge broen.

Broen bliver fremtidssikret med en 4,5 meter bred dobbeltrettet cykelsti, der kan håndtere op til 20-25.000 cyklister dagligt.

– Allerede nu er den eksisterende Bryggebro tæt på at nå sin maksimale kapacitet, og den trafik vil kun stige i takt med byens udvikling. Derfor er jeg glad for, at vi nu har valgt en model for den nye bro, så vi kan gå videre med arbejdet med at sikre finansiering til projektet, udtaler Line Barfod.

Selvom politikerne nu har peget på denne løsning, arbejder forvaltningen videre med udformningen af veje og stier til og fra broen på begge sider af havnen. Der bliver blandt andet kigget på, om der skal opsættes et lyskryds på Lyngholm-siden.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling