De store naturområder omkring Femern Bælt-projektet ved Rødbyhavn er blevet etableret som et led i byggeriet af den kommende tunnel til Tyskland. De skal erstatte den natur, som byggepladserne og tunnelbyggeriet inddrager.
Det 40 hektar naturområde ved den nye Lungholm Sø øst for Rødbyhavn er på blot fire år blevet indtaget af et rigt, varieret dyreliv, så Lolland Kommune nu har registreret det som særligt beskyttet natur.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
– Vi har længe haft et godt øje til området ved Lungholm Sø. Men det er helt unikt at opleve et menneskeskabt naturareal udvikle sig så hurtigt og på rekordtid blive hjemsted for så mange forskellige fuglearter, siger Dorthe Prip Lahrmann, fagkoordinator for Natur og Landbrug i Lolland Kommune, der myndighed på området.
Området, der tidligere har været dyrket landbrugsareal, blev i 2015 taget permanent ud af drift, og i 2020 blev søen etableret som erstatning for en kunstig sø, Strandholm Sø, der lå netop, hvor tunnelens indgang ligger i dag. Derfor blev søen så at sige flyttet til øst for tunnelfabrikken og opgraderet med tre yngleøer til fugle netop for at understøtte fuglelivet i området.
I dag er der i området mulighed for at opleve mere end 70 forskellige fuglearter – blandt andet den menneskesky trane – sjældne padder og den fredede orkidé majgøgeurt.
– Vi arbejder tæt sammen med Femern Bælt-projektet om naturindsatsen i området. Det handler om, at man giver naturen de bedst mulige betingelser for at bide sig fast. Derefter kan naturen overraskende hurtigt udvikle sig til et robust levested for dyr og planter, siger Dorthe Prip Lahrmann.
Ditte Hjort, projektleder i Sund & Bælt, fremhæver både samarbejdet med Lolland Kommune og lokale partnere om at skabe naturområder med succes.
– Vi indgår gerne i samarbejder med både lokale jordejere og offentlige myndigheder som Lolland Kommune. Når vi etablerer natur, så udnytter vi de forhold, der allerede er til stede i området, og skaber på den måde sammenhængende natur. Vores mål er, at den også udvikler sig til beskyttet natur, og derfor følger vi alle vores initiativer grundigt til dørs, så vi er sikre på, at naturen faktisk udvikler sig i en sund retning, siger Ditte Hjort.
Om Femern Bælt-projektets naturtiltag
I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store sammenhængende naturområder til gavn for planter, dyr og mennesker.
I alt skaber tunnelprojektet over 600 hektar ny natur på dansk og tysk side. Blandt andet:
- Over 40 nye vandhuller
- Naturbælte på 60 hektar fra Rødby til Rødbyhavn
- Ny Lungholm Sø med yngleøer til fugle
- 42 hektar nyt vådområde ved Lidsø Naturpark
- Samarbejde med Hempel Fonden om Saksfjed Vildmark på 800 hektar
- 42 hektar nye stenrev sydøst for øen Fehmarn
Kilde: Sund & Bælt.