Gigantium i Aalborg kan stå over for sin største udvidelse nogensinde.
Idræts- og kulturcentret, der siden åbningen i 1998 har været et samlingspunkt for sport og oplevelser i hele Nordjylland, skal udbygges med nye faciliteter, flere tilskuerpladser, ligesom der gives mulighed for byggeri af nye fastfood-restauranter.
Planen er en del af udviklingen af Universitetskvarteret, hvor Gigantium skal spille en central rolle i et tættere bymiljø omkring Aalborg Universitet.
Byrådet i Aalborg har nu besluttet at sende en ny lokalplan og et kommuneplantillæg for fremtidige udvidelser i otte ugers offentlig høring.
– Der er sket rigtigt meget, siden vi fik lavet Gigantium første gang, og det har jo været en succes uden lige, sagde rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen (V), på byrådsmødet den 27. oktober, hvor sagen var på dagsordenen.
– Og det giver os så også nogle udfordringer. Plangrundlaget er i hvert fald ved at være brugt op, og derfor skal vi lige have kigget på det en gang til, sagde han og nævnte, at der blandt andet er udfordringer med parkering i området.
Med den kommende lokalplan skal der gives mulighed for, at bygningskomplekset kan vokse med omkring 50 procent – fra 39.000 til 60.000 kvadratmeter. Desuden kan der bygges parkeringsanlæg på op til 40.000 kvadratmeter, hvilket svarer til eksempelvis to parkeringshuse med plads til hver især 600 biler.
Dermed kan hele området nå op på 100.000 kvadratmeter, og bygningernes højde må øges fra 25 til 30 meter, så der kan bygges nye buehaller eller installeres solceller.
Samtidig lægges der op til at forbedre trafikken omkring centeret. En ny vejadgang fra John Steinbecks Allé og en signalreguleret krydsning over busvejen Bertil Ohlins Vej skal sikre bedre afvikling ved store events. På længere sigt skal en ny vejforbindelse til Byplanvej og Zeusvej aflaste området yderligere.
Nordøst for Gigantium bliver der desuden plads til to-tre fastfood-restauranter, som skal skabe liv i området uden for arrangementer. Kommunen ejer en del af grunden og kan vælge at sælge arealet eller bruge det til offentlige parkeringspladser.
Der skal tages højde for trafik og flagermus
Planen bygger videre på den oprindelige vision om et idræts- og kulturcenter i grønne omgivelser. Derfor skal alle ubebyggede arealer fortsat fremstå grønne og beplantede – også parkeringsarealer og eventuelle parkeringshuse, der skal begrønnes.
Der er dog udfordringer at tage højde for. En miljørapport viser, at en fuld udbygning kan belaste trafikken omkring Universitetsboulevarden og motorvejen, selv med planlagte forbedringer. Blandt andet planlægges en vejforbindelse fra John Steinbecks Allé/Alfred Nobels Vej til Byplanvej/Zeusvej – den såkaldte Byplanvejs forlængelse – til 29 millioner kroner.
Samtidig skal hensynet til områdets flagermus og grønne forbindelser bevares.
Udbygningen ventes at ske gradvist over flere år, og planlægningen forventes endeligt godkendt i begyndelsen af 2026.
I området er der i forvejen gang i boligbyggerier, ligesom en ny børnehave er ved at blive bygget ved siden af dagligvarebutikken 365discount i Universitetskvarteret.
Gigantium er for nylig blevet udvidet med to nye idrætshaller, fitness, styrketræning og servicefaciliteter på i alt 4.300 kvadratmeter. Den udvidelse stod totalentreprenøren TL Byg for i samarbejde med arkitekter fra Kjaer & Richter og ingeniører fra Artelia.
Fakta om lokalplanen for udvidelsen af Gigantium

Lokalplanen for Gigantium opdeler området i tre delområder med forskellige formål.
Delområde A omfatter det eksisterende idræts- og kulturcenter samt parkeringsarealer og giver mulighed for udvidelse med undervisnings-, sundheds- og servicefunktioner, op til 50 procent større bygningsareal (op til 60.000 kvadratmeter), parkeringsanlæg på op til 40.000 kvadratmeter og en maksimal bygningshøjde på 30 meter. Trafikafviklingen skal forbedres med ny vejadgang fra John Steinbecks Allé og en fremtidig forbindelse til Byplanvej/Zeusvej.
Delområde B i lokalplanens nordøstlige hjørne er reserveret til publikumsorienterede serviceerhverv, primært to-tre fastfood-restauranter, med nybyggeri på op til 1.200 kvadratmeter og mulighed for en 15 meter høj skiltepylon som vartegn.
Delområde C omfatter beplantningsbælter langs motorvej og boulevard, som skal bevares, da de fungerer som økologiske forbindelser – ikke mindst for flagermus. Hele området uden byggeri, parkering eller veje skal forblive grønt og beplantet, herunder parkeringsarealer og parkeringshuse.
Kilde: Aalborg Kommune.























