Odense vil sende signal med nyt erhvervsområde på 310 hektar

Politikerne i Odense sætte gang i planlægningen af et gigantisk erhvervsområde i Odense Vest, og sender dermed et signal til Christiansborg.

Planlægningen af et nyt erhvervsområde ved det eksisterende ved Højme i Odense Vest skydes igang.

Desuden skal der udarbejdes et grundlag for kommunale vejanlæg i tilknytning til et nyt tilslutningsanlæg med til- og frakørsel i forbindelse med statens udvidelse af Den Fynske Motorvej, E20.

Det blev besluttet på det seneste byrådsmøde.

– Det er afgørende, at vi sikrer, at vi i fremtiden også har en stærk erhvervsprofil i Odense. Vi skal udvikle, lægge til og bygge oven på vores eksisterende indsatser og sætte os i stand til at fortsætte byens attraktive erhvervsudvikling, sagde borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S), på byrådsmødet.

Det kommende erhvervsområde vil strække sig over et areal på intet mindre end 320 hektar, og det er især transportintensive erhverv i form af eksempelvis logistikvirksomheder, som kommunen vil sikre udviklingsarealer til.

Ifølge kommunens forvaltning har Odense et “presserende behov” for udvikling af nye arealer til transportintensive virksomheder.

Men det er ikke kun erhvervslivets behov, som politikerne forsøger at imødekomme. Planlægningen skal også medvirke til at fange Christiansborg-politikernes opmærksomhed.

Udviklingen af erhvervsområdet kræver nemlig forbedringer af adgangen til motorvejen, som ifølge kommunens forvaltning allerede i dag er stærkt udfordret.

– Vi har brug for at sende et tydeligt signal til staten om, at der skal etableres et tilslutningsanlæg, der tænkes sammen med udvidelsen af Den Fynske Motorvej syd om Odense, altså E20, og at det er statens opgave at sikre den nødvendige finansiering til tilslutningsanlægget, sagde borgmester Peter Rahbæk Juel på byrådsmødet.

Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 besluttede politikerne på Christiansborg i 2021 at afsætte penge til at udvide 12 kilometer motorvej syd om Odense fra fire spor til seks. Sammen med 5,4 kilometer ny støjafskærmning løber projektet op i godt 1,4 milliarder kroner.

Et nyt tilslutningsanlæg i Odense Vest indgår dog ikke i statens nuværende anlægsbudget til motorvejsudvidelsen, men politikerne i Odense mener altså, at staten skal finansiere selve tilslutningsanlægget, mens Odense Kommune selv skal betale for de kommunale veje frem til tilslutningsanlægget, der skal anlægges cirka 400 meter vest for Elmelundsvej.

Ifølge kommunens forvaltning er det som minimum nødvendigt at forlænge Logistikvej, mens Sanderumvej skal omlægges på grund af højspændingsledninger.

Særskilt miljøkonsekvensvurdering og kommuneplantillæg

By- og Kulturudvalget anbefaler, at der arbejdes videre med en placering af det nye tilslutningsanlæg cirka 400 meter vest for Elmelundsvej (markeret med rød cirkel). Illustration: Odense Kommune.
By- og Kulturudvalget anbefaler, at der arbejdes videre med en placering af det nye tilslutningsanlæg cirka 400 meter vest for Elmelundsvej (markeret med rød cirkel). Illustration: Odense Kommune.

Forvaltningen har været i dialog med Vejdirektoratet, og forventningen er, at tilslutningsanlægget tidsmæssigt kan etableres i forbindelse med den planlagte udvidelse af Den Fynske Motorvej, skriver kommunen.

I forbindelse med motorvejsudvidelsen har Vejdirektoratet netop afsluttet deres miljøkonsekvensvurdering. Det nye tilslutningsanlæg i Odense Vest indgår ikke i Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering.

Derfor skal der udarbejdes en særskilt miljøkonsekvensvurdering for det nye tilslutningsanlæg, hvor det ses i sammenhæng med de øvrige nye kommunale vejforbindelser.

– Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi skal se os godt for, når byrådet på et senere tidspunkt skal træffe endelig beslutning om omfanget af et udvidet erhvervsområde i vest. Der er nemlig store interesser på spil for grundvandsbeskyttelse, natur og landsbyer, og det er – for at sige det ligeud – alt andet end ukompliceret, sagde Peter Rahbæk Juel på byrådsmødet og henviste til et nyt notat om grundvandsbeskyttelse, som byrådspolitikerne modtog aftenen før byrådsmødet.

– Konklusionen i det faglige notat er meget klar: Vejforlægningen, som jo er det primære i denne sag, kompromitterer ikke grundvandsbeskyttelse. Til gengæld siger notatet også, at vi skal være meget nænsomme, når vi på et senere tidspunkt skal træffe beslutning om den konkrete placering af erhvervsarealer. Den vestlige del af Odense er nemlig central for grundvandet i Odense, sagde borgmesteren.

By- og Kulturforvaltningen anbefaler, at planlægningen af det kommende erhvervsområde sker som et særskilt kommuneplantillæg. Hvis det skal indarbejdes i selve Kommuneplan 2024 – 2036, vil det nemlig forsinke kommuneplanen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling