Politisk flertal for ny udviklingsplan for Esbjergs midtby

Ny udviklingsplan for Esbjergs midtby skal forvandle byen til en moderne, grøn metropol med byliv og bæredygtige løsninger frem mod 2050.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I 2023 skød Esbjerg Kommune en parallelkonkurrence om en udviklingsplan for midtbyen i gang. Konkurrencen havde deltagelse af tre bestående af henholdsvis Tredje Natur, Holscher Nordberg og Gründl Haahr/Lytt.

Sidstnævnte står bag den udviklingsplan, der blev præsenteret for politikerne i Plan & Byudviklingsudvalget på et ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 27. januar.

Planen som udgangspunkt et klart bosætningsperspektiv for øje, lyder det i en pressemeddelelse fra Esbjerg Kommune, som stort set ikke har haft nogen befolkningstilvækst gennem 40 år.

Læs også: Ny kvartersplads, 90 nye ungdomsboliger og en sø i Esbjerg

Konturerne af fremtidens Esbjerg tegnes gennem tre pejlemærker: En levende by med et pulserende byliv, en grøn by med fokus på bæredygtighed, og en sammenhængende by, som er nem at komme rundt i. Forbindelser mellem områder og faciliteter skal blandt andet knytte byen tættere på havnen og Rørkjær skal blive en del af midtbyen, samtidig med at området får et løft gennem byudvikling, skriver kommunen.

– Planen handler om at lægge sporene for bymidtens langsigtede udvikling. Samtidig med at den lokaliserer de projekter, steder og indsatser, der er særligt centrale at fokusere på her og nu, så byen står stærkt i 2050, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Ifølge Esbjerg Kommune er udviklingsplanen ikke blot en plan for den fysiske byudvikling, men et strategisk værktøj. Derfor peger planen på seks konkrete strategier, der skal guide udviklingen – fra etablering af flere boliger og oplevelser i byen til grønne byrum og smarte trafikale løsninger. Blandt andet vil principper for den centrale parkering fokusere på at sikre et godt parkeringsudbud og bedre udnyttelse af de centrale pladser. Ledige pladser skal være nemmere at finde, hvilket også skal gælde for fremtidens parkeringsanlæg.

Læs også: Nye højhuse skal binde midtby og havn i Esbjerg sammen

– Planen er ikke en fiks og færdig manual, der skal gennemføres fra ende til anden. Udviklingsplanen er et kvalificeret, sammenhængende og realiserbart katalog, der udstikker en langsigtet fysisk udviklingsretning for Esbjerg midtby og konkrete ideer til de indsatser, vi skal sætte i værk for at nå derhen, uddyber formand for Plan & Byudviklingsudvalget Henning Ravn (V).

Planen rummer fem åbningstræk, der skal kickstarte realiseringen af planen. Der er blandt andet planer om at lave et leg- og bevægelsesforløb i Norgesgade bag Danmarksgade Skole og samarbejde med Broen Shopping om at etablere en bedre adgang til parkeringspladsen på taget, så den kan udnyttes bedre uden for centrets åbningstid.

Bortset fra Dino Selimovic (K) stemte alle de tilstedeværende medlemmer af Plan & Byudviklingsudvalget for at godkende udviklingsplanen. To udvalgsmedlemmer fra Venstre, Klaus Sandfeld og Henrik Andersen, var dog fraværende.

Seks strategier skal guide byudviklingen i Esbjerg i de kommende år

  • Tæt og blandet by: Flere boliger, bedre udnyttelse af bygninger og en blanding af funktioner, der skaber liv og diversitet
  • Stærke og grønne byrum: Attraktive byrum, der er tilgængelige for alle og bidrager til et grønt og bæredygtigt bymiljø
  • Nem adgang til byen: En by, der er let tilgængelig og let at finde rundt i, uanset om man ankommer i bil, bus, tog, på cykel eller til fods.
  • Enkel parkering: Overskuelige parkeringsløsninger, der er nemme at bruge og frigiver plads til byliv
  • Sammen om Esbjerg: Et stærkt samarbejde mellem kommune, borgere, investorer og erhvervsliv for at skabe de bedste løsninger
  • Levende bykvarterer: Stærke bykvarterer med hver deres unikke identitet, der bidrager til en levende og mangfoldig by

Kilde: Esbjerg Kommune.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling