I november 2024 kunne Byrummonitor oplyse, at Transportministeriet med et veto havde trukket nødbremsen for lokalplanen for Jernbanebyen.
Det betyder, at tidsplanen for lokalplanprocessen forsinkes, og en måned senere droppede Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension ud af aftalen om udviklingen af den nye bydel, som skal udvikles mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade i København.
Det kan mærkes hos Freja Ejendomme, som har sendt en meddelelse om en nedjustering af resultatforventning for 2025 til Erhvervsstyrelsen.
”Grundet udsættelse af endelig godkendelse af lokalplan for Jernbanebyen i Københavns Kommune nedjusteres forventningen til resultatet for 2025. Selskabet har senest udmeldt en forventning for 2025 til et resultat før skat i størrelsesordenen 900 – 1.100 mio. kr. Dette nedjusteres til en forventning til et resultat før skat i størrelsesordenen 150 – 250 mio. kr.”, lyder det i meddelelsen oplyser Freja Ejendomme.
Ifølge det statsligt ejede ejendomsselskab arbejder Københavns Kommune, DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme og NREP/Baneby Konsortiet dog fortsat videre med samme ambitioner om at den nye bydel centralt i København.