Metrolinje M5 er en ny selvstændig metrolinje med op til 10 stationer, der anlægges fra enten syd eller nord.
Et joint venture bestående af rådgiverne Rambøll og Systra med Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver skal hjælpe Metroselskabet med at videreudvikle det grundlæggende design af selve transportsystemet og kontrol- og vedligeholdelsescenteret på den nye metrolinje.
Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.
Opgaven omfatter blandt andet teknisk rådgivning i forhold til kravspecifikation for tog, jernbaneinfrastruktur og de tekniske delsystemer samt grænseflader til anlægsdelen af projektet. Dertil kommer rådgivning i forhold til drift og vedligehold af metroen.
Læs også: Borgmester vil have seks nye metrolinjer i Storkøbenhavn
– Rambøll Systra JVs indsigt i opgavens kompleksitet giver os stor tillid til, at vi sammen vil kunne løfte denne vigtige samfundsopgave til gavn for hovedstadsområdet, udtaler Russell Saltmarsh, projektdirektør i Metroselskabet.
Peter Aarkrog, projektdirektør hos Rambøll, påpeger, at metroen er populær blandt københavnerne, og han ser frem til at være med til at udvikle transportsystemet.
– Samtidig matcher Metroselskabets ambitioner om at udvikle mere bæredygtige transportløsninger rigtig godt med Rambølls ambition om at yde et væsentligt bidrag til at udvikle fremtidens bæredygtige transport, udtaler Peter Aarkrog.
Også Systra ser frem til samarbejdet.
– Systra har været involveret i en ud af to førerløse metroer i verden og på samtlige metrolinjer i Danmark, så det glæder os at kunne bidrage med vores ekspertise til transportsystemet til M5, udtaler Johan Stranddorf, projektdirektør hos Systra.
– Vores projektteam har arbejdet på ikoniske projekter som Grand Paris Express, Dubai Metro og Toulouse Metro, og vi ser frem til at bringe denne erfaring i spil for at sikre endnu et effektivt, bæredygtigt og fremtidssikret transportsystem for København.
Læs også: Flertal for to nye metrostationer i Nordhavn
Den nye metrolinje M5 skal sikre metro til både eksisterende byområder samt til nye bydele i Østhavnen. Den sydlige løsning kan desuden være med til at løse kapacitetsudfordringen i den nuværende metro på tværs af havnen.
Metroselskabet har en ambition om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inklusive M5, med 50 procent sammenlignet med tidligere linjer. Samtidig skal der være fokus på kundeoplevelsen, Metroens bidrag til byen, herunder social bæredygtighed, samt arbejdet med sikkerhed og arbejdsmiljø både i anlæg og drift.
Et konsortium bestående af Cowi og Ove Arup & Partners Denmark er valgt som rådgivere i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen, ledningsomlægninger og anlægsprojektering.