De seneste ugers trængsel på vejene som følge af lukningen af Vesterbro Torv får rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (K), til at trække stikket på hele projektet, der skulle fredeliggøre torvet og området omkring med mindre gennemkørende trafik.
Det er særligt bilister på ringgaden og Kystvejen, der har mærket, at Vesterbro Torv er lukket for gennemkørende biler, fordi langt flere er søgt derhen, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
– Aarhusianerne skal kunne komme ud og hjem – også i bil. Og jeg vil ikke være med til at byde dem den situation, vi ser nu, hvor presset på ringgaden og kyststrækningen er steget så massivt. Jeg har derfor bedt min forvaltning om at genåbne Vester Allé og Hjortensgade i begge retninger og fjerne busslusen i Nørre Allé. Jeg forventer, at det kommer til at ske her i april eller maj. Og så har jeg bedt om en tidsplan for, hvornår aarhusianerne kan forvente, at hele torvet er åbent igen, udtaler Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.
Den gamle parkeringskælder under torvet er ved at blive nedbrudt, så en del af området er byggeplads. Derfor er det ikke muligt at genåbne nordsiden af torvet.
Læs også: Ny helhedsplan skal trække Aarhus ud ad Randersvej
Trafiksimuleringer har tidligere vist, at der ville ske et sammenbrud, hvis det fortsat var muligt at køre på tværs af torvet via sydsiden, og derfor er det nødvendigt at vente med at åbne samtlige strækninger.
Teknik og Miljø skal nu undersøge, hvornår Vesterbro Torv kan åbne igen som færdselsåre på tværs med biltrafik på både nord- og sydsiden af torvet og mulighed for gennemkørsel i begge retninger i Vesterbrogade.
– I mellemtiden sætter jeg gang i, at der bliver længere tid med grønt lys på ringgaden, og at der etableres mere vejkapacitet på Bernhardt Jensens Boulevard forbi byggepladsen ved Hængslet. Det sidste skal afhjælpe det pres, som bilister til og fra Aarhus Ø har oplevet den seneste tid, siger Nicolaj Bang.
Vil have ny indstilling til byrådet
Omdannelsen af Vesterbro Torv er besluttet af et flertal af byrådet. Det skete allerede tilbage i 2018 med Mobilitetsplan for Aarhus Midtby.
Rådmanden vil nu indstille til byrådet, at det dropper planerne om en omdannelse med henvisning til den nuværende trafiksituation.
Læs også: Parkeringspladser på Aarhus Ø koster op mod en halv million
– Da jeg overtog opgaven med at levere på flertalsbeslutningen fra 2018, fik jeg præsenteret to løsninger: den ene, hvor der stadig ville være gennemkørende biltrafik på sydsiden af torvet, den anden med ingen biltrafik. Jeg fravalgte løsningen med biltrafik på tværs, fordi trafikken på og omkring torvet ville bryde fuldstændig sammen. Jeg mener, at vi nu kan konstatere, at ingen af løsningerne er acceptable. Det vil jeg ikke være med til at byde aarhusianerne, siger Nicolaj Bang.
Byrådet mangler fortsat at godkende den endelige økonomi og de færdige arkitekttegninger for torvet. Det forventes at ske i slutningen af april, og her vil det være rådmandens indstilling, at byrådet skal slå bremserne i.
– Jeg vil indstille til byrådet, at vi bruger lejligheden til at forskønne Vesterbro Torv, og at vi beholder vejene, som de var, siger han.