Anlægget af Femern Bælt-forbindelsen omfatter verdens længste sænketunnel, og det kræver en hel del specialbyggede maskiner og fartøjer.
Én af de vigtigste er nu ankommet til byggepladsen ved Rødbyhavn efter en længere rejse fra værft Crist i Gdynia i Polen.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Den såkaldte “Immersion Pontoon” er faktisk ikke ét, men to fartøjer, der kan samles og skilles ad.
Læs også: Masser af Femern-ordrer til sjællandske virksomheder
Ivy 1 og Ivy 2, som fartøjerne er døbt, er specialdesignede til at holde Femern Bælt-tunnelens elementer oppe under udsejlingen fra arbejdshavnen.
Når de 217 meter lange elementer kommer ud af fabrikken er de lette nok til at flyde, men før nedsænkningen bliver der tilføjet flere tusinde ton yderligere ballastbeton. Det gør elementerne tunge nok til, at de kan nedsænkes i den udgravede tunnelrende på havets bund. Herfra holdes tunnelelementet kun oppe ved hjælp af de to Immersion Pontoons, der fungerer som en slags badevinger til tunnelelementet.
– Det kræver en rolig hånd og noget særdeles avanceret udstyr at nedsænke tunnelelementerne med den præcision, som vi sigter efter. Derfor er vores Immersion Pontoon specialbygget til formålet, udtaler Baris Nacar, der er Construction Marine Manager på Femern Bælt-projektet.
Læs også: Femern skal bygges med dansk cement
Når det gælder standardelementerne, vil Ivy 1 og Ivy 2 bære hver sin ende af tunnelelementet. Specialelementerne, der er væsentligt kortere, bæres med de to fartøjer koblet sammen.
Immersion Pontoon er ikke kun bygget til at holde elementerne oppe men rent faktisk også til at kontrollere nedsænkningsprocessen. Ombord på fartøjet er der spil med over 200 kilometer stålwire, og det kontrolrum, hvorfra selve nedsænkningen kan styres.
I den kommende tid skal fartøjet have monteret yderligere teknisk udstyr, og så skal det grundigt afprøves til søs, før nedsænkningen af det første tunnelelement kan gå i gang.