Inden 2030 skal der bo 5.000 flere indbyggere inden for Ring 1 i Odense. Desuden skal der tiltrækkes yderligere 25 procent besøgende til bymidten med dens i alt 604 forretninger i fordelt på 283 butikker og 321 kundeorienterede serviceerhverv.
Sådan lyder målsætningen i Ny Grøn Mobilitetsplan fra november 2023, og den er nu blevet suppleret med en analyse, som Bark Rådgivning har udarbejdet for By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune.
Gennem de seneste årti har bymidten gennemgået store forandringer med omdannelsen af den tidligere Thomas B. Thriges Gade og den nye letbane. Ifølge analysen er der dog fortsat stort potentiale i udviklingen af bymidten. Odense vokser i disse år, og derfor er der netop nu momentum for at løfte Odense, lyder det i analysen.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Odense Kommune.
– Analysen viser, at vi skal tænke i helheder for at udvikle vores byrum og bringe nye steder i spil. Kulturen skal være med til at gøre vores byrum levende, og passager, stræder og baggårde kan give helt særlige oplevelser og vise Odense som en by med masser af kultur, livlig handel og kreativitet. Det skal være sjovt at være i byen – man skal kunne føle byen og have lyst til at opholde sig der. Det skal vi nu arbejde videre med, siger by- og kulturrådmand Søren Windell (K).
Analysen rummer seks anbefalinger og peger overordnet på, at kunst, kultur og grønt på nye måder skal ses og mærkes mere i byens rum og skabe særlige oplevelser af høj kvalitet – hele året.
Bymidtens lokale og særlige identiteter kan igennem nye udviklingssamarbejder og investeringer bidrage til at skabe helt særlige steder at besøge og handle. Passager, stræder og baggårde er helt essentielle til at binde steder, oplevelser, handel og større destinationer sammen igennem nye oplevelsesforløb – for både lokale og turister.
Analysen skal bruges i det videre udviklingsarbejde for bymidten i Odense, hvor en samlet helhedsorienteret plan for bymidten skal vise, hvordan vi i fællesskab får skabt en endnu mere oplevelsesrig og attraktiv bymidte.
Lisbeth Feldskou der er projektleder i By- og Kulturforvaltningen peger på, at der skal nye samarbejder til for at skabe de nye byrum og passager for fremtidens bymidte.
– Analysen peger blandt andet på, at kunst, kultur og turisme bliver det drivende i udviklingen af en oplevelsesrig bymidte, og her kan netværket af passager binde byen bedre sammen, skabe liv uden for de store hovedfærdselsårer og give anledning til at gå på opdagelse. Det kræver nye og fælles samarbejder, hvis vi skal udfolde de store potentialer byen gemmer på, siger hun.
Arkitekt og byrumsekspert Jan Gehl har givet sit bidrag til bymidtens udvikling sammen med borgere, foreninger og aktører fra Odense, oplyser kommunen.