Dagen blev indledt med taler og snorklipning af Michael Djarnis, administrerende direktør for OK Plus, og Sofia Osmani (K), borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune. Foto: Vejdirektoratet.
Dagen blev indledt med taler og snorklipning af Michael Djarnis, administrerende direktør for OK Plus, og Sofia Osmani (K), borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune. Foto: Vejdirektoratet.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Vejdirektoratet og OK indgik for godt et år siden en koncessionsaftale om, at energiselskabet skulle videreføre caféen i det gamle bindingsværkshus på rastepladsen Storkereden på Helsingørmotorvejen og samtidig etablere ladepark.

Fredag 14. juni kunne de nye lejere fra OK så slå dørene op for de første gæster, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Det er Vejdirektoratets tekniske konsulent Frants Torp Madsen, der har stået i spidsen for arbejdet med at finde en forpagter til at puste nyt liv i den gamle motorvejscafé – og efterfølgende renovere bygningen, der blandt andet har fået et nyt og flot stråtag med tagrør fra Roskilde Fjord.

– Efter at vi forgæves havde forsøgt at udleje Storkereden til cafédrift, måtte vi tænke nyt, og vi gik derfor i markedsdialog med forskellige ladeoperatører. OK vandt udbuddet og kunne se en god forretning i at drive ladestandere på både Storkereden og Lærkereden, der ligger på den anden side af motorvejen. Den løsning er vi meget glade for, og det tror jeg også, at trafikanterne kommer til at blive, udtaler Frants Torp Madsen.

Læs også: Nye ladeoperatører er fundet til ladeparker ved Lillebælt

Den gamle bygning er blevet renoveret og sat i stand med respekt for de oprindelige detaljer, skriver direktoratet.

Da Storkereden blev indviet i 1959, var det som Danmarks første bemandede motorvejsrasteplads, og den blev hurtigt lidt af et tilløbsstykke for folk i lokalområdet.

Særligt i weekender var det ikke ualmindeligt, at træbygningen opført i bondegårdsstil med stråtækt tag var fyldt til allersidste plads.

Sidst i 1990’erne tjente bygningen som Vejdirektoratets tilsynskontor i forbindelse med udvidelsen af Helsingørmotorvejen.

Herefter blev Storkereden igen drevet som spisested frem til 2014, og siden har den været lukket – kun afbrudt af forsøg med foodtrucks på parkeringspladsen.

Kontrakten med OK løber over 15 år og trådte i kraft mandag den 1. maj 2023.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling