Politikerne i byrådet i Aarhus godkendte den 19. juni salget af arealet i Sydhavnskvarteret, hvor der skal bygges et nyt parkeringshus.
Nu er også lokalplanen for parkeringshuset godkendt. Det blev den på byrådsmødet den 20. november, men der var ikke stor begejstring af spore blandt politikerne.
Der skal nemlig hentes penge op fra kommunekassen, idet A. Enggaard køber arealet for en “negativ købesum” på 39,5 millioner kroner.
– Det er jo trist at se, at kommunen har fået malet sig selv op i et hjørne og endnu engang fører dårlig købmandskab, lød det på byrådsmødet fra forperson for Teknisk Udvalg, Solveig Munk (EL), som stemte imod vedtagelsen af lokalplanen.
Løsgænger Thure Hastrup kunne heller ikke tiltræde indstillingen om at godkende lokalplanen.
– Hovedoverskriften på indstillingen burde jo have været: “Lokalplan 1172 med indbygget tilskud på 40 millioner kroner til A. Enggaard A/S for at bygge et overflødigt p-hus”. Men som det fremgik af byrådsdebatten sidst, så var der flertal for at holde sig for næsen og tage afstand fra grimt byggeri, sagde han med henvisning til, at sagen også var på dagsordenen på det forrige byrådsmøde den 6. november, hvor sagen blev sendt tilbage til udvalgsbehandling.
I forbindelse med salget af byggeretter til de opførte og igangværende erhvervsbyggerier i Sydhavnskvarteret har Aarhus Kommune forpligtet sig til at opføre et parkeringshus. Derfor var det ikke med armene over hovedet, at byrådsmedlem Henrik Arens (LA) stemte for lokalplanen.
– Vi tager ansvar for den dårlige handel, man har lavet i det tidligere byråd og stemmer for indstillingen med det forbehold, at vi gør opmærksom på, at det er en utrolig dårlig købmandshandel for det tidligere byråd, sagde Henrik Arens.
Byggeriet af det 24.500 kvadratmeter store parkeringshus forventes at koste 175.000 kroner per parkeringsplads plus yderligere 40 millioner kroner. Det forventes at parkeringshuset vil rumme 772 parkeringspladser og dermed kommer prisen altså til at lande på omkring 175 millioner kroner.
Aarhus Kommune betaler for de 143 parkeringspladser tilhørende Spanien 19, Felt A og Filmbyen.
I 2019-2020 gennemførte Aarhus Kommune i samarbejde med Danske Ark og Arkitektforeningen en arkitektkonkurrence om parkeringshuset. Vinderen blev Nordland Arkitekter sammen med C.F. Møller Architects og Artelia med projektet ”Kulhuset”.
Siden er projektet dog blev skåret godt og grundigt til for at få økonomien til at gå op. Det oprindelige projekt kunne ikke realiseres på grund af stigende byggeomkostninger og på grund af kompleksiteten i forhold til, der skulle bygges henover jernbanen.
I det revidere projekt er parkeringshuset opdelt i to separate bygninger i op til seks etager på hver sin side af jernbanesporet. De to bygninger bliver forbundet via en vej under Havnesporet.
Parkeringshuset kunne enten realiseres som totalentreprise med Aarhus Kommune som bygherre eller som salg af grund med forpligtelse til at opføre parkeringshuset og herefter overdrage det til et parkeringslaug.
I 2022 besluttede man sig for sidstnævnte model, og A. Enggaard bød som de eneste ind på projektet med udgangspunkt i skitser fra Aart Architects.
Parkeringshuset driftes af den kommende ejer af parkeringshuset og ikke af Aarhus Kommune.