Danske Dopago med hovedsæde i Odense har siden 2001 fungeret som leverandør til diverse aktører på markedet for parkeringsløsninger.
I en pressemeddelelse melder virksomheden nu ud om et strategisk sporskifte, der i løbet af få år skal sikre dem en signifikant del af det samlede parkeringsmarked.
Virksomheden er klar med et komplet parkeringssystem i form af et cloud-baseret koncept, der kan skaleres i forhold til kundens vækst. Samtidig kræver det ingen it-drift hos kunden, lyder det fra Dopago.
– Vi har trænet i mange år, og vi har nu fundet de spillere, som vi vil have med. Det rigtige hold er med andre ord sammensat, og timingen er derfor nu den helt rette for os til, at vi kan udfordre og ikke mindst erobre markedsandele i det danske marked for parkeringsløsninger, siger Jan Pedersen, der er administrerende direktør i Dopago.
– Vi har skabt et set up, der bygger på en dyb systemforståelse, og som er ultrastærkt på konceptudviklingen. At vores løsning er cloudbaseret, gør den optimal til alt fra det lille P-område til de mere komplekse parkeringsløsninger, og vi kan derfor møde de fremtidige behov, som kunden måske ikke engang kender endnu og på den måde blive deres foretrukne partner.
Opgraderet løsning i Aalborg Lufthavn
Et af de projekter, som har givet Dopago de fornødne erfaringer til at kunne gå all-in på den strategiske satsning, er parkeringsløsningen i Aalborg Lufthavn.
Med 1,4 millioner passagerer sidste år er det Danmarks tredjestørste lufthavn, og de råder over mere end 6.500 parkeringspladser.
Aalborg Lufthavn opgraderede i maj 2023 deres løsning med hjælp fra Dopago, og ifølge Kim Bermann, der er Vice- og Driftsdirektør i Aalborg Lufthavn, har samarbejdet ført til et anlæg, der giver passagererne optimale parkeringsforhold.
– Da vi sidste år indførte betaling på vores parkering, blev hele vores løsning udviklet og opgraderet, og målet var i tæt samarbejde med Dopago at udvikle en intuitiv og kundeorienteret løsning, som fuldt ud tog afsæt i kundernes ønsker og behov. I hele processen har alt fungeret meget gnidningsfrit, og der har fra dag ét været en utrolig god og professionel sparring og agilitet fra deres side, fortæller Kim Bermann.
– Den tekniske løsning, vi står med i dag, er sammensat ud fra flere af Dopagos løsningsforslag. Det gælder for eksempel passagernes mulighed for at betale for parkeringen via en QR-kode, mens de sidder og venter på deres kufferter. Systemet som helhed er samtidig fremtidssikret, så vi løbende kan tilføje funktionaliteter, som matcher de behov, vores brugere får i tiden der kommer.
Vil erobre solid markedsandel
Dopagos ambitioner med den nye satsning er store. Ifølge Jan Pedersen vil virksomheden udfordre branchen, og målet for tech-virksomheden er i løbet af to til tre år at erobre en tredjedel af det danske marked for parkeringsløsninger.
– Vi er sikre på, at parkeringsmarkedet kræver mere komplekse og avancerede løsninger i fremtiden, og det har vi taget højde for i vores produkt- og konceptudvikling. Ved at være en professionel, troværdig og ikke mindst omstillingsparat samarbejdspartner i forhold til at løse fremtidens parkeringsbehov er vi overvidste om, at vi har, hvad der skal til for at være en seriøs leverandør af parkeringsløsninger mange år ud i fremtiden, fortæller Jan Pedersen.
Foruden parkeringsløsninger tilbyder Dopago også koncept- og produktudvikling i form af betalings- og registreringsløsninger til taxi- og logistiksegmentet i Norden.