Politikerne i kommunalbestyrelsen i Hvidovre besluttede den 26. november at sende et kommuneplantillæg og et lokalplanforslag for et nybyggeri mellem jernbanen og Svend Aagesens Allé i seks ugers offentlig høring.
Kun Enhedslisten stemte imod.
– Vi er i forvejen meget støjplagede, og Enhedslisten ser ikke nogen grund til, at vi skal yderligere udsætte nye borgere i Hvidovre for en alvorlig støjplage, lød begrundelsen fra Karin Kofod (EL).
Den argumentation købte formand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget, Kristina Young fra Hvidovrelisten, dog ikke, selvom hun påpegede, at det er en “sympatisk holdning”.
– Det er jo sådan, at hvis man bygger inden for de regler og rammer, der er bestemt af lovgivningen, så kan man altså godt leve op til de støjkrav, der er, lød det fra udvalgsformanden.
Lokalplanen skal give mulighed for, at det to eksisterende ejendomme inden for det 10.300 kvadratmeter store erhvervsområde ved Svend Aagesens Alle 10A-D kan omdannes til et blandet byområde med nybyggeri i tre-fire etager med 140 lejligheder 1.200 kvadratmeter kontor- og serviceerhverv.
Boligerne skal være på mindst 45 kvadratmeter store, og den gennemsnitlig boligstørrelse skal være på mindst 72 kvadratmeter.
Tidligere har der været puslet med planer om et projekt med almene boliger for ældre, handicappede og unge på grunden, men det nåede ikke længere end til tegnebrættet.
I det nye lokalplanforslag vil der dog blive stillet krav om, at mindst 10 procent af det samlede boligareal skal anvendes til almene boliger.
Lokalplanen stiller desuden krav om, at der skal opføres parkering i konstruktion som en samlet stueetage inden for to af byggefelterne. I alt skal der etableres 56 parkeringspladser i konstruktion og syv parkeringspladser på terræn.
Det forholdsvis lave antal parkeringspladser skal ses i lyset af den stationsnære placering blot 300 meter fra Hvidovre Station og 500 meter fra Rødovre Station.
Lokalplanen en maksimal bebyggelsesprocent på 120 for området under et.
Boligbebyggelsens facader skal udføres i en base i malet træ og en top i skærmtegl i brændte røde nuancer, mens erhvervsbebyggelsens facader skal udføres i rødlige tegl med spil i stenens nuancer.
For at basen fremstår med et levende udtryk, har lokalplanen krav om ydervæggene på parkeringsbygningen skal udføres som transparent murværk. Basen på boligbebyggelsen skal udføres med espalier til klatreplanter og beplantes.
Fælles opholdsarealer etableres syd for bebyggelsen, så de bliver afskærmet mod støj fra jernbanen.
Aktuelt ligger der en tidligere værkstedsbygning i to etager og med et etageareal på 4.855 kvadratmeter samt et mindre autoværksted på 374 kvadratmeter på grunden. Den gamle værkstedbygning anvendes til kontorhotel.
Grunden ejes ifølge de offentlige registre gennem et anpartsselskab af Michael Torben Flex og Morten Falcon.