AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn er omgivet af flere kilometer jordvolde, der er lavet af opgravet havbund til Femern Bælt-tunnelen. Voldene udgør først og fremmest et dige, der skal beskytte Lolland i tilfælde af stormflod. Samtidig er de forhøjet, så de beskytter lokalområdet mod støj- og lysgener fra tunnelfabrikken.

Nu er Sund & Bælt gået i gang med at tilså de bare jordvolde med en blanding af planter, der er blevet sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter, deres robusthed og egnethed til at vokse på skrænterne.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Målet er at skabe et attraktivt område for insekterne og dermed styrke biodiversiteten i hele området, fortæller Ditte Hjort, der er projektleder og står i spidsen for Femern Bælt-projektets mange initiativer for at skabe mere og bedre natur.

– Vores mål med at beplante voldene er, at de med tiden kan blive gode levesteder for mange arter. Når sommerfugle, netvinger, bier og biller dukker op, så vil dyrearter, der er afhængige af insekterne for føde, følge efter. Det gælder f.eks. fugle og truede dyrearter som padder og firben, siger Ditte Hjort.

Læs også: Masser af Femern-ordrer til sjællandske virksomheder

Hvis ikke voldene bliver tilsået, vil det tage betydeligt længere tid, før de er grønne, og de vil primært blive dækket af græsarter, som ikke i samme grad styrker mangfoldigheden.

Den første etape af beplantningen gælder de omkring 140.000 kvadratmeter jordvolde ved byggepladsen, hvilket er et areal, der svarer til mere end 150 parcelhusgrunde. Til det skal der bruges næsten 300 kilo frø fra forskellige blomster og over 1000 kilo græsfrø, der sikrer voldene mod erosion.

Frøblandingen består af velkendte, lokale arter som gul snerre, engelsk græs og sankthansurt.

Næste etape bliver at benytte Femern-frøblandingen til beplantningen af de mange kilometer volde langs den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen. Det drejer sig om et areal på yderligere omkring 50 hektar.

Femern Bælt-projektets naturtiltag

I forbindelse med etableringen af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver der skabt en stribe små og store naturområder til glæde for planter, dyr og mennesker.

I alt skaber tunnel-projektet over 600 hektar ny natur på dansk og tysk side.

Blandt tiltagene er:

  • Over 40 nye vandhuller
  • Ny skov med 73.000 træer
  • 42 hektar nye stenrev i Femern Bælt ved Sagas Bank
  • Naturbælte på 60 hektar fra Rødby til Rødbyhavn
  • Ny Lungholm Sø med yngleøer til fugle
  • 42 hektar nyt vådområde i forbindelse med Lidsø Naturpark

Kilde: Sund & Bælt.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling