Først var 11 projekter indstillet til Nohrcons kåring af Årets skolebyggeri 2024. Efter en offentlig afstemning og votering i fagjuryen står det nu klart, at vinderen skal findes blandt tre projekter, som har flere ting til fælles.
Det skriver Nohrcon i en pressemeddelelse.
Ifølge konference- og kursusudbyderen ser fællesnævneren for fremtidens skole ud til at være fleksible arkitektoniske løsninger, som understøtter moderne læringsmetoder og fremtidige behov – med bæredygtighed og integration med lokalområdet for øje.
Læs også: C.F. Møller Architects vinder konkurrence om ny skole i København
De tre finalister i konkurrencen er Dybkærskolen i Silkeborg, Nordøstamager Skole i København, og Sluseholmen Skole i København.
Ifølge Nohrcon er der tale om tre skoler med en stærk integration med lokalsamfundet, fokus på bæredygtighed og fleksible arkitektoniske løsninger, der understøtter moderne læringsmetoder og fremtidige behov.
Vinderen afsløres den 2. oktober på Nohrcons konference om Fremtidens Skolebyggeri. Konferencen afholdes på Scandic Spectrum i København.
De tre finalister
Dybkærskolen i Silkeborg er en arkitektonisk perle, der, beliggende på toppen af Gødvad Bakke, fungerer som et centralt kultur- og aktivitetscenter i området.
Skolens design fokuserer på praksisfaglighed og projektbaseret læring i tæt samspil med omgivelserne, og byggeriet afspejler en bevidsthed om bæredygtighed og fællesskab.
Projektet er indstillet af: Sweco Danmark.
- Bygherre: Silkeborg Kommune
- Arkitekt: Sweco Architects
- Ingeniør: Sweco Architects
- Landskabsarkitekt: Vega Landskab
- Læringsmiljø- og proceskonsulent: Autens
Nordøstamager Skole i København S er en moderne skole i hjertet af København, der kombinerer det 21. århundredes læringsprincipper med en stærk bæredygtig profil.
Skolen fungerer som et naturligt samlingspunkt i det omkringliggende lokalområde og tilbyder fleksible læringsrum, der understøtter både undervisning og fritidsaktiviteter.
Projektet er indstillet af: Christensen & Co. Arkitekter.
- Bygherre: Københavns Kommune
- Arkitekt: Christensen & Co. Arkitekter og Kjaer & Richter
- Ingeniør: Lyngkilde, Ingeniørfirmaet Sori, Via trafik, DBI
- Entreprenør: NCC Danmark
- Landskabsarkitekt: 1:1 Landskab
Sluseholmen Skole i København SV betegnes som en grøn oase i København, hvor integrationen med byens liv og natur er central.
Med sin placering langs kanalen og innovative design med fokus på fleksible læringsrum tilbyder skolen både elever og lokale beboere et trygt og attraktivt byrum til leg.
Skolen er desuden designet med fokus på bevægelse og ophold hele dagen langt ud i fremtiden – og med fokus på bæredygtighed.
Projektet er indstillet af: JJW Arkitekter.
- Bygherre: Byggeri København, Økonomiforvaltningen, Københavns Kommune
- Arkitekt: JJW Arkitekter
- Ingeniør: ABC Rådgivende Ingeniører, JL Engineering
- Entreprenør: BAM Danmark
- Andre involverede: Thing Brandt Landskab, Keingart Space Activators, Via Trafik, Gade & Mortensen Akustik, DBi, Cowi
Nohrcorns fagjury– Siv Stavem, Educational Planner, Norconsult – Rasmus Challi, arkitekt og partner, rasmusrasmus – Pernille la Cour, rumlig og didaktisk konsulent i Tanketeket – Pernille Folting, skoleleder, Børne og Kulturhuset i Høje-Taastrup (vinder 2023) – Lene Vestervang Olsen, skoleekspert i læringsmiljøer |
Nohrcon uddeler prisen Årets skolebyggeri for 12. år i træk. Kåringen har til hensigt at øge videndelingen, som også er baggrunden for virksomhedens Temadage om fremtidens skolebyggeri.
Kilde: Nohrcon.