Nohrcon har netop overrakt prisen for Årets skolebyggeri 2024 til repræsentanter fra projektteamet bag Dybkærskolen i Gødvad i Silkeborg.
En fagjury og en offentlig afstemning pegede på den tre etager høje folkeskole, der stod klar til at tage imod 800 elever i januar 2024.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Nohrcon, som står bag kåringen.
– Vores hovedidé med skolen har sit udgangspunkt i stedet og placeringen, hvor naturen omkring skolen og områdets eksisterende bebyggelser gør det muligt at etablere et levende, urbant miljø i sammenhæng med kirken, sportshallerne, multihuset og dagligvarebutikkerne – tæt koblet til natur og udeliv, udtalte Peter Kristiansen, der er kreativ chef for undervisning og fritidsbyggeri hos Sweco Architects Vest, i forbindelse med indstillingen af projektet.
Læs også: C.F. Møller Architects vinder konkurrence om ny skole i København
Sweco Danmark har som både totalrådgiver, arkitekt og ingeniør tegnet den 10.200 kvadratmeter store skole for Silkeborg Kommune med Vega landskab som landskabsarkitekt.
Autens har været inde over projektet som læringsmiljø- og proceskonsulent, mens Lekolar og Kolon har leveret inventar.
Endeligt har DK2 Bygherrerådgivning og Learning Spaces været bygherrerådgivere for Silkeborg Kommune.
Læs også: Skole i jysk vækstby udvides med midlertidige pavilloner
I alt har det kostet 227 millioner kroner at bygge skolen i den midtjyske vækstby.
Trods høj befolkningstilvækst er det den første nye skole, der er blevet bygget i Silkeborg i 20 år.
Dybkærskolen vandt prisen foran de to københavnerskoler Nordøstamager Skole og Sluseholmen Skole.
Fællesnævneren for årets tre finalister er ifølge Nohrcon en “stærk integration med lokalområdet, et styrket fokus på bæredygtighed, og fleksible arkitektoniske løsninger, der understøtter moderne læringsmetoder og fremtidige behov”.
I alt blev 11 skolebyggerier indstillet til den prisen, som blev uddelt for 12. gang.
Fakta om kåringen af Årets skolebyggeri 2024
Fagjuryen udtalte blandt andet om Dybkærskolen:
”Fin løsning af den lille skole i den store skole. Læringsmiljøerne tilpasset alderstrinnene. Dejligt med det store fokus på praksisfaglighed. Pædagogikken er tydeligt tænkt ind i byggeriet også med det store fokus på borgerinddragelse.”
”Flot flow og organisering af store og små læringsfællesskaber. Indretning af tydelige læringszoner til forskellige typer af aktiviteter. Aktive grønne og varierede uderum.”
Blandt de 2.000, der deltog i afstemningen lød nogle af roserne til Dybkærskolen:
”Der er liv på skolen fra tidlig morgen til sen aften alle ugens 7 dage.”
”Det er en gennemtænkt arkitektur med både funktion og et inspirerende læringsmiljø. En fryd for øjet og en fryd for elever.”
”Det er så gennemført og børnene elsker det. De samles og mødes på skolen efter de har fået fri. De har fået sted at kunne bruge i stedet for foran skærmen.”
”Et flot dynamisk og dragende byggeri, der inviterer til kreativitet og giver lyst til ophold inde og ude.”
”Et meget helstøbt projekt, hvor der virkelig er taget udgangspunkt i børnenes trivsel og nysgerrighed samt i den fleksible undervisning.”
“Et rigtig godt eksempel på, hvordan arkitektur og rum kan højne kvaliteten af et helt område. Og skabe tydelige rammer for børn, så de er helt med på, hvilken adfærd der forventes hvor.” “Vores barn går på skolen, og måden at tænke ude- og inderum ind i faglighed for børnene er fantastisk. Derudover er der noget fortryllende i de mange områder, kroge og hyggehuler børnene kan benytte sig af. Det må være magisk som barn at kalde Dybkær for sin skole.”
”Fordi den understøtter fællesskaber, sikrer bedre læringsmiljøer og binder Gødvad sammen som bydel.”
”Fordi skolen involverer, inddrager og forener – mennesker, bygning og natur.”
”Genialt med terrasserne og de mange andre fine udearealer og aktivitetsmuligheder.”
”Har set det selv – der er så mange gennemtænkte detaljer, og børnene har selv været i tæt dialog med arkitekterne med deres egne input.”
”Min søn går på skolen, og jeg synes den er enormt vellykket. Masser af plads til leg og kreativitet i inspirerende omgivelser – og samtidig er rummet overraskende roligt, så der også er plads til fordybelse og hyggestunder. Skønt at sende sit barn ind i så gennemtænkt og kreativt et rum hver morgen.”
”Skolen har formået at samle Gødvad og skabe fællesskab omkring skolen, den tilknyttede hal og den omkringliggende natur i et før lidt dødt område. Der er tænkt over akustik og flow og den er virkelig rar at være i. Skolen er en enorm forbedring.”
”Vi oplever bygningen til hverdag, og bliver stadig hver dag imponeret over nye smarte, funktionelle, flotte og tidssvarende områder på denne nye skole.”
Kilde: Nohrcon.