I takt med, at kravene til vedligeholdelse af bygninger samt dokumentationen heraf vokser, udvider den midtjyske virksomhed ABC Pavilloner nu sit forretningsområde og går i luften med et helt nyt tiltag, ABC Facility Service.

Det er et 360 graders service- og driftstiltag målrettet både modelproducentens egne udlejningsejendomme og søstervirksomheden Concept Livings permanente byggerier samt bygninger, som de har være med til at opføre i rollen som totalentreprenør.

Virksomhederne oplever nemlig, at flere både lejere og ejere ikke selv har ressourcerne til at stå for den nødvendige vedligeholdelse, efter bygningerne er blevet leveret.

– Det nye forretningsben, ABC Facility Service, søsættes nu, da vi oplever en stigende efterspørgsel på det fra kunder som eksempelvis offentlige instanser, da de ikke har et tilstrækkeligt økonomisk råderum til at hyre de forskellige fagfolk, som skal stå for de løbende eftersyn og vedligeholdelse. Her er fordelen, at vi kender vores egne ejendomme ud og ind og samtidig allerede råder over alle de rette fagfolk, såsom autoriserede elektrikere og VVS’ere, lyder det fra direktør i ABC Pavilloner, Kjeld S. Facius.

LÆS OGSÅ: ABC PAVILLONER TILBYDER LCA-BEREGNINGER FOR MINDRE VIRKSOMHEDER

Drift- og serviceaftalerne gennem ABC Facility Service kommer således til at køre som en form for skræddersyet pakkeløsning på abonnement, hvor ABC Pavilloner og Concept Livings kunder blandt andet kan få hjælp til at få renset ventilationsanlæg og serviceret varmepumper, ligesom virksomheden ved periodiske servicebesøg sørger for at komme vandskader og elektriske nedbrud i forkøbet.

– Derudover tilbyder vi telefonisk support samt nem kontakt via egen app, så vi hurtigt er til at komme i kontakt med, hvis uheldet skulle være ude. Og viser det sig, at interessen er stor nok, håber vi på sigt at kunne udvide tiltaget og dermed også kunne tilbyde løsningen til øvrige ejendomme, forklarer Kjeld S. Facius.


Boligfonden DTU er første store projekt med drifts- og vedligeholdelsesaftale

En af de ejendomme, der allerede har nydt godt af modulproducenternes autoriserede fagfolk, er de 312 præfabrikerede studieboliger i Kongens Lyngby, som Concept Living for år tilbage leverede til Boligfonden DTU.

I den forbindelse tegnede Boligfonden DTU en 10-årig drifts- og vedligeholdelsesaftale, og det er blandt andet denne skræddersyede aftale, som har inspireret til det nye tiltag.

LÆS OGSÅ: MODULPRODUCENT LEVERER DE FØRSTE LCA-BEREGNINGER TIL NYBYGGET BØRNEHAVE

Hos Boligfonden DTU er det derfor Concept Living, der står for den bygningsmæssige vedligeholdelse af blandt andet nedløb/brønde, facader, tage og vinduer, og Head of Asset Management hos Boligfonden DTU, Martina Levinsky, har frem til nu set en stor værdi i tilkøbet.

– Siden opførelsen af studieboligerne i Kongens Lyngby har vi haft stor glæde af den dertilhørende vedligeholdelsesaftale med Concept Living, hvis fagfolk står for den løbende vedligeholdelse af konstruktionerne. Da den enkelte montør kender bygningerne ud og ind, letter det processerne, og samtidig ved de, hvad man skal kigge efter og være opmærksom på i forbindelse med et eftersyn, så uventede skader ikke indtræffer. Derfor ser vi frem til at fortsætte aftalen med ABC Facility Service, fortæller Martina Levinsky.