En overdækning af Amagermotorvejen med solceller vil koste mellem 1,12 og 1,44 milliarder kroner, og tilbagebetalingstiden er beregnet til mellem 24 og 155 år.
Det er væsentligt længere end solcellernes levetid på cirka 20 år, og projektet er dermed ikke økonomisk rentabelt.
Det har dog ikke fået Hvidovre Kommune til at droppe planen. Det skriver vestegnskommunen i en pressemeddelelse.
Det handler nemlig også om borgernes sundhed og trivsel, lyder det.
– Støj er en daglig belastning for mange af vores borgere, og det går ud over deres sundhed og livskvalitet. Derfor ser vi det som en vigtig opgave at arbejde videre for en overdækning af Amagermotorvejen, så vi kan reducere støjen. Og med solceller på overdækningen kan vi samtidig bidrage til den grønne omstilling og producere grøn strøm, udtaler formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Kristina Young fra Hvidovrelisten.
Vejdirektoratet er i gang med en udvidelse af Amagermotorvejen fra seks til ti spor. I den forbindelse er der i anlægsloven afsat cirka 425 millioner kroner til at etablere ni meter høje støjskærme langs motorvejen. De vil reducere antallet af støjplagede boliger fra omkring 11.600 i dag til 8.000, når projektet er færdigt.
En overdækning af Amagermotorvejen vil dog reducere støjen endnu mere. Vejdirektoratets undersøgelse af mulige løsninger for at dække dele af Amagermotorvejen viser, at en overdækning på en strækning på 2,6 kilometer kan reducere støjen for yderligere omkring 500-600 boliger, afhængigt af hvordan overdækningen laves.
Dermed kan en overdækning give store sundhedsmæssige gevinster, som også bør tages med i vurderingen, lyder det fra Hvidovre Kommune.
– Vores førsteprioritet er borgernes sundhed og trivsel. Det er vigtigt for os at sende et klart signal om, at vi ønsker det her, og at Hvidovre er villig til at gå forrest. Selvom projektet er dyrt, tror vi på, at investering i sundhed og miljø er godt givet ud på lang sigt, siger borgmester Anders Wolf Andresen (SF).
En overdækning af motorvejen med solceller vil ifølge kommunen også kunne spille sammen med det igangværende arbejde på Avedøre Holme, hvor flere virksomheder arbejder sammen med kommunen for at kunne etablere et lokalt energifællesskab og blive selvforsynende med grøn energi fra vindmøller og netop solceller.
Hvidovre Kommune vil fortsat samarbejde med Vejdirektoratet og andre relevante interessenter om projektet med en overdækning af Amagermotorvejen. Kommunen ønsker derudover også at overdække den inderste del af Holbækmotorvejen, hvor der også vil være mulighed for at integrere en kommende metroforbindelse til Hvidovre Hospital med en overdækning.
Hvidovre Kommune har i samarbejde med KI Rådgivende Ingeniører, Lützen Arkitekter og Atkins Danmark fået lavet et skitseprojekt for en overdækning af Amagermotorvejen. Projektet omfatter en strækning på 400 meter, hvor der kan etableres cirka 100.000 etagemeter byggeri.
Fakta
- Amagermotorvejen udvides fra seks til ti spor af Vejdirektoratet.
- De planlagte 9 meter høje støjskærme vil sænke antallet af støjplagede boliger fra 11.575 til 8.002.
- En overdækning vil koste mellem 1,115 milliarder kroner og 1,435 milliarder kroner.
- Tilbagebetalingstid for overdækning med solceller er beregnet til mellem 24 og 155 år – væsentligt længere end solcellernes levetid på cirka 20 år.
Kilde: Hvidovre Kommune.