Lastbilchauffører kan parkere sikkert bag hegn i Recharge City

Der er et stigende behov for sikker parkering for lastbilchauffører, og det bliver nu imødekommet i Recharge City mellem Horsens og Hedensted.

Alene fra 2022 til 2023 steg det samlede transportarbejde for danske lastbiler med otte procent. Dog er andelen af sikrede parkeringsmuligheder langs Europas veje minimal.

Det er der nu begyndt at blive ændret på, da Recharge City er åbnet ved E45 mellem Horsens og Hedensted.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Heras Danmark.

Det er Europas første parkerings- og opladningscenter med EU-platincertificering, og tiltaget bliver hilst varmt velkommen hos brancheorganisation for det danske transporterhverv, Danske Vognmænd:

– Det er et virkelig godt initiativ, som har været efterspurgt, og som må anses som meget attraktivt. Tidligere så man typisk, at det var højværdigods, der blev stjålet fra lastbilerne, men i dag kan det lige så vel være toiletpapir. Så det er essentielt, at der i højere grad kommer sikre parkeringspladser – både for at undgå tyveri men også for chaufførernes egen sikkerhed, siger Frank Davidsen, underdirektør hos DTL, Danske Vognmænd.

EU vedtog i 2022 en række nye standarder, der kategoriserer parkeringsområder efter fire sikkerhedsniveauer: Bronze, sølv, guld og platin. Recharge City er blevet tildelt en platincertificering, hvor sikkerheden er den absolut højeste.

SER Hegn har stået for indhegningen af det 270.000 kvadratmeter store område.

– Kravene er yderst specifikke og skal overholdes ned til mindste detalje. Vi er vante til at arbejde på projekter, hvor der er krav til sikkerheden, men denne opgave krævede simpelthen, at alle lige ydede 10 procent ekstra. Montørerne skulle levere et ekstremt præcisionsarbejde, og vores vejledninger til kunden skulle dobbelttjekkes med sikringsguiden løbende, siger Claus L. Dalsgaard, Projekt Manager hos SER Hegn.

Lastbilchauffører kan parkere sikkert bag hegn i Recharge City. Foto: Heras Danmark.
Lastbilchauffører kan parkere sikkert bag hegn i Recharge City. Foto: Heras Danmark.

Som en del af EU’s standarder er det afgjort, at der på TEN-T-netværket må være maksimalt 100 kilometer mellem certificeret parkeringsanlæg.

Hos Heras Hegn mærker de, hvordan eftervirkningerne af standarderne begynder at rulle.

– Recharge City er det første af sin slags, men vi kan allerede nu mærke, at der er efterspørgsel på hegnløsninger til lignende anlæg samt parkeringspladser rundt omkring i Europa. Der er ingen tvivl om, at man de senere år generelt har sat ekstra fokus på sikkerhed i transportbranchen, og det tager kun til. Så vi ser ind i langt flere projekter, hvor vi skal lave denne type løsninger, siger Claus L. Dalsgaard.

Ifølge DTL er udviklingen godt på vej, og man er glade for, at der er private aktører som Recharge City, der melder sig på banen med optimerede tilbud til de mange chauffører på vejene.

– Antallet af overvågede parkeringspladser er minimalt i Europa. Lovgivningen forsøger at gøre noget ved problemet, men Recharge City har løftet niveauet. Ikke alene er sikkerheden den højeste, der overhovedet findes, man har også prioriteret gode forhold, så vi er meget positiv stemte overfor det, siger Frank Davidsen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling