Letbanen på tværs af hovedstadsområdet langs Ring 3 skulle åbne i 2025, men hele strækningen bliver dog ikke åbnet fra start.
Det er blandt andet udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe og ved Buddinge, der forsinker projektet til 9,3 milliarder kroner.
Det skriver Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.
– Vi ville gerne have åbnet for drift af letbanen på hele strækningen på én gang, udtaler projektdirektør Henrik Bendsen fra Hovedstadens Letbane.
– Men når det ikke har været muligt, har vi fokuseret på at levere god kollektiv transport til den del af strækningen, hvor det er muligt, til gavn for de mange passagerer. Samtidig opretholder vi den højfrekvente busdrift på den øvrige del af strækningen, så det er nemt at komme på tværs af hovedstadsområdet med bus og letbane.
Læs også: Projekt med 95 boliger i Glostrup tættere på realisering
Hovedstadens Letbane planlægger at åbne for passagerer på strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025.
– Med åbning fra Ishøj til Rødovre Nord vil letbanen betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres, forklarer Henrik Bendsen.
Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både med hensyn til konstruktionerne og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.
– Hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik har vist sig at være vanskeligt, hvilket har påvirket arbejdets fremdrift. Dette kombineret med en række uforudsete udfordringer i konstruktionsfasen, udskiftning af store mængder blødbundsjord, samt mangel på nødvendigt og specialiseret materiel og ressourcer betyder, at vi ikke kan åbne hele strækningen samtidig, siger Henrik Bendsen.
Læs også: Flere udviklere bag projekt med over 500 boliger i Rødovre
Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.
Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.
Fakta om letbanen og åbningen
- Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord.
- Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
- Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil letbanen åbner på hele strækningen.
- Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
- Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere cirka 14 millioner passagerer om året fra 2030.
- Letbanen vil, når den er fuldt åbnet, køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.
- Der kan være cirka 260 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.
- Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
- Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs.
Kilde: Hovedstadens Letbane.