Lokalplan for Jernbanebyen sendes i høring med ønske om flere lukkede karréer

Udviklingen af Jernbanebyen er rykket et skridt nærmere, idet lokalplanen for den nye bydel i København sendes i offentlig høring.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I de kommende år skal Jernbanebyen udvikles af DSB, NREP, Industriens Pension og Novo Holdings samt Freja Ejendomme.

Der er blevet udarbejdet et lokalplan for den nye bydel, og nu er udviklingen kommet endnu et lille skridt nærmere, idet planforslaget sendes i otte ugers offentlig høring. Det blev besluttet af politikerne på et møde i borgerrepræsentationen torsdag aften.

– Og lad mig bare med det samme sige, at dette er jo det allerstørste byudviklingsområde, vi har i denne periode (valgperiode, red.), slog overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S) indledningsvis fast.

Lokalplanen skal da også give mulighed for intet mindre end 500.000 etagemeter byggeri samt yderligere 29.000 kvadratmeter parkeringshuse.

Tilbage i juni blev lokalplanen behandlet af politikerne i teknik- og miljøudvalget. I den forbindelse stillede SF et ændringsforslag om, “at sagen sendes tilbage til Teknik- og Miljøforvaltningen med henblik på, at flere af byggerierne udføres som lukkede karreer med gårdmiljøer.”

Læs også: Pensionskasse involveret i omdannelse af gamle industriejendomme ved Kløvermarken

– For noget af det, der fungerer rigtigt godt i det gamle København, er, at man har lukkede gårde, hvor forældrene ellers bare kan smække bagdøren op og sende ungerne ned og vide med sikkerhed, at de ikke kommer til at løbe bort, forklarede partiets medlem af teknik- og miljøudvalget, Astrid Aller, på mødet i borgerrepræsentationen.

– Men der er i de planer, der ligger nu, lagt op til nogle meget åbne karréer. Og der håber vi rigtigt meget, at vi i løbet af høringsperioden kan få nogle bud på, hvordan man kan få lukket karréerne, sådan så der både er de private, grønne rum, men selvfølgelig også de offentlige, grønne rum, sagde hun.

På mødet i teknik- og miljøudvalget i juni var der ikke flertal for SF’s forslag, men i stedet vedtog et samlet udvalg en blødere og knap så forpligtende formulering: ”dog således, at det i høringsperioden undersøges, om det er muligt at udføre flere af byggerierne som lukkede karréer med gårdmiljø.”

Varmeøeffekt skal reduceres gennem begrønning

I høringsperioden skal det desuden undersøges, hvordan der kan tilføjes mere facadegrønt, og der lægges op til, at der vil blive stillet krav om etablering af en nærgenbrugsstation,

Omfanget af almene boliger skal beregnes af boligareal inklusive et 17.500 kvadratmeter stort plejehjem. I henhold til lokalplanen forventes det, at der vil blive bygget 57.000-94.000 kvadratmeter almene boliger.

I dialog med bygherrerne vil kommunen desuden se nærmere på, hvordan varmeøeffekten kan mindskes i området gennem  grønne tagflader, facadegrønt, begrønning mellem husene og etablering af blå elementer, fremgår det af referatet fra mødet i borgerrepræsentationen.

Mindst 20 procent af parkeringsdækningen til boliger i lokalplanen reserveres til delebiler på tværs af byen, og endeligt er politikerne enige om, at der skal bygges en ny skole for at sikre tilstrækkelig kapacitet til de børn, der kommer til at bo i området.

Læs også: Fra fejlslagen vision til levende bydel: Et nyt håb for Ørestad

I april 2021 blev Team Cobe udpeget som vinder af arkitektkonkurrencen om en helhedsplan for Jernbanebyen, og holdets forslag danner grundlag for lokalplanen.

Lokalplanområdet omfatter et areal på cirka 568.000 kvadratmeter mellem baneterrænet, Enghavevej og Vasbygade på Vesterbro. Heraf udgør de arealer, der aktuelt kan udvikles, cirka 386.000 kvadratmeter.

Metroens CMC-anlæg udgør cirka 95.000 kvadratmeter, mens de tidligere tjenesteboliger, Den Gule By, udgør cirka 12.000 kvadratmeter. Arealer, hvor udviklingen er uafklaret, udgør cirka 75.000 kvadratmeter.

Det forventes, at nybyggeriet i Jernbanebyen sættes i gang i løbet af 2025.

Fakta om parterne bag udviklingen af Jernbanebyen

Partnerne bag Jernbanebyen er i dag DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme (statens ejendomsselskab) og Baneby Konsortiet, der består af Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension.

Freja Ejendomme indgik i 2021 en aftale om salg af deres arealer til Baneby Konsortiet, betinget af lokalplanens endelige vedtagelse.

I februar 2023 underskrev DSB Ejendomsudvikling, Novo Holdings, Industriens Pension og Nrep en betinget joint venture-aftale, der betyder, at hele Jernbanebyen forventeligt vil blive samlet under et fælles ejerskab, når der er vedtaget en lokalplan for området.

Det betyder, at Jernbanebyen i dag udvikles i fællesskab af DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme (statens ejendomsselskab) samt Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension.

Det kommende Joint Venture-selskab vil blive ejet af DSB med 50 procent og 16,7 procent af henholdsvis Novo Holdings, Industriens Pension og Nrep. Freja Ejendomme forbliver en del af projektet, indtil lokalplanen er vedtaget.

Kilde: Jernbanebyen.