DSB Ejendomsudvikling, Novo Holdings, Industriens Pension og NREP udvikler Jernbanebyen i København. Visualisering: Cobe.
DSB Ejendomsudvikling, Novo Holdings, Industriens Pension og NREP udvikler Jernbanebyen i København. Visualisering: Cobe.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

DSB Ejendomsudvikling, Novo Holdings, Industriens Pension og NREP har underskrevet en betinget joint venture-aftale, der betyder, at hele Jernbanebyen vil blive samlet under et fælles ejerskab, når der er vedtaget en lokalplan for området på DSB’s historiske arealer i området mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Teglholmen. Dermed er partnerskabet bag udviklingen af Københavns nye bydel på plads. Det skriver parterne i en pressemeddelelse.

Ambitionen er at udvikle en bydel, som sætter nye standarder inden for bæredygtighed og sundhed i forbindelse med byudvikling, lyder det fra parterne.

– Med holdet bag udviklingen af Jernbanebyen formelt på plads er vi i fællesskab klar til det videre arbejde med at udvikle området bæredygtigt til gavn for København og københavnerne, udtaler Søren Beck-Heede, der er administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling.

Jernbanebyen er aktuelt ejet delvist af DSB, delvist af Freja Ejendomme. Allerede i 2021 indgik NREP, Industriens Pension og Novo Holdings en aftale med Freja Ejendomme om køb af deres grundareal i Jernbanebyen.

DSB Ejendomsudvikling, der ejer den største del af området, har samtidig ønsket at finde en joint-venture-partner til at indgå i en fælles udvikling af DSB’s grundareal. Med den nye aftale er det nu planen, at de to dele af Jernbanebyen bliver lagt sammen med henblik på en fælles udvikling af området med det nye konsortium som ejere.

– Vi ser store muligheder i at samle udviklingen af Jernbanebyen i et fælles langsigtet partnerskab og vil bidrage aktivt til den fælles vision om at skabe en grøn bydel til København med stort fokus på bæredygtighed og sundhed, siger Morten Beck Jørgensen, Managing Partner, Novo Holdings.

Ejendomschef i Industriens Pension, Søren Tang Kristensen, glæder sig over, at der med aftalen er fælles fodslag, når det kommet til udviklingen af den nye bydel.

– Med en samlet udvikling af Jernbanebyen bliver vi medejer af en levende og attraktiv ny bydel, hvorfra vi forventer et godt langsigtet afkast til medlemmerne, siger Søren Tang Kristensen.

Jernbanebyen er den sidste store brik i byudviklingen i det sydlige og centrale København. Det 365.000 kvadratmeter store byudviklingsområde skal omdannes til en ny bydel, som blandt andet får to større parker og tre fodboldbaner. Med den gennemgående grønne karakter kommer alle med tilknytning til Jernbanebyen til at bo og arbejde med naturen helt tæt på i en i øvrigt delvist bilfri bydel.

– Vi ser frem til samarbejdet og til at lægge alle kræfter i at udvikle Jernbanebyen til et unikt koncept, hvor vi i udviklingen særligt har fokus på at skabe et mere bæredygtigt byliv, både socialt og miljømæssigt. Det gør vi blandt andet ved at reducere CO2-udledningen i både opførelsen og driften og ved at give plads til fællesskaber og gode miljøer. Det bliver samtidig også en mangfoldig bydel for både børnefamilier og seniorer, siger Thomas Riise-Jakobsen, partner, NREP.

Den overordnede plan for Jernbanebyen er udarbejdet af Team Cobe. SAB, Boligselskabet AKB, København og FSB skal stå for de kommende almene boliger i området.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling